cover

Gulag Orkestar

Beirut

CD (2006) - Ba Da Bing! / Dotshop.se

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Cabaret / Sigøynermusikk / Psykedelia / Indiepop / Balkan

Spor:
The Gulag Orkestar
Prenzlauerberg
Brandenburg
Postcards From Italy
Mount Wroclai (Idle Days)
Rhineland (Heartland)
Scenic World
Bratislava
The Bunker
The Canals of Our City
After the Curtain

Referanser:
Calexico
Neutral Milk Hotel
Andrew Bird
Boban Markovic Orkestar
Gogol Bordello
Barbez
A Hawk and a Hacksaw
DeVotchKa

Vis flere data

Se også:
March of the Zapotec/Holland EP - Beirut (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Postkort

Gulag orkestar er lyden av Krakow, Praha, Budapest og Bratislava på den måten jeg liker Øst-Europa.

Du har også hatt den drømmen. Den der du våkner, midt på natta - om det er et rykk, om du svetter kaldt, varmt, eller ikke i det hele tatt; det har ingenting med saken å gjøre - for det er akkurat da - og bare da - at du skjønner In the aeroplane over the sea.

Morgenen etter er alt borte.

Zach Condon har derimot stått opp. Midt på natta har han våknet og begynt arbeidet med Gulag orkestar. Han starter ikke med klezmer-ouverturen som har blitt tittel-sangen, heller ikke med de to påfølgende läderhosen-på-roteloftet-sangene. Han setter seg ned og skriver "Postcards from Italy". En popsymfoni for ukulele, mariachiorkester og tabla. En sang Rufus Wainwright kunne framført i musikalversjonen av GULag-arkipelet med et utvidet Herman Düne i orkestergraven.

At han akkurat har fylt 19 og bor i Neil Young-sangen "Albuquerque", hindrer ham ikke fra å forsyne seg som en moden mann av de ølbebrillede inntrykkene han har bevart fra europaturen for knappe to år siden. Han fester "Mount Wroclai" til teip. En sang så full av lengsel og smektende trekkspill at den garantert er rappet fra en gatemusiker i en tilfeldig valgt jødisk bydel. "Bratislava", tenker han. Jeg må ha en låt om Bratislava." Og han spiller og skriver videre. Han lager ikke et album. Han lager et verk.

Gulag orkestar er lyden av Krakow, Praha, Budapest og Bratislava på den måten jeg liker Øst-Europa. Og da tenker jeg ikke på tomme tønner og tekster om en fiktiv verdenskrig. Jeg tenker på sanger som i sin egne unike miks av det absurde og inderlige klarer å formidle sorg og ubehag, samtidig som de mer enn antyder at det finnes håp.

At dette tilsynelatende foregår etter innfallsmetoden, og involverer anfall av bulgarsk danseorkester uten trommemaskin møter Magnetic Fields, gjør Gulag orkestar bare enda mer fascinerende. Ikke fordi den er så himla original, for den er den egentlig ikke, men fordi den stjeler og kombinerer på en ekstremt elegant og behagende måte.

Det føles som om musikkåret 2006 blir satt fri når Beirut setter sammen Radioheads inderlighet med balkansk gatelyd. Jeg vet ikke helt om jeg liker det fordi det minner meg om nerven i klezmer, forrvirringen i Jeff Mangum eller at jeg blir mer og mer glad i ukulele.

Men jeg vet at jeg vil høre "Mount Wroclai" og "The canal of our city" i begravelsen min.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10

pstereo logo

Artikler, nyheter


Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Groovissimo


Rumble In Rhodos - Signs Of Fervent Devotion

(RIR)

En nesten perfekt plate som er fullstendig skamløs på absolutt alle de riktige måtene.

Flere:

Supersilent - Supersilent 7
Ed Harcourt - From Every Sphere