Nicolai Dunger
Caesars Palace/Twelve Caesars/Caesars
The Beatles

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Twist of Lennon

Pop som er best når den er kraftfull og sprudlende med hint om solskinn og softis.

Kompisene Peter, Bjørn og John har bakgrunn fra blant annet The Plan, Nicolai Dunger og Caesars Palace. Siden 1999 har de også drevet sitt eget lille band. Musikken de lager sammen er pen indierelatert pop med noen små rocka innspill. Man kan høre klassisk 60-talls gitarpop og mer moderne referanser i de ti melodiøse låtene. Det virker både varmt og nært, med en visse retrokrydderier. Riktignok ikke mer enn det som er vanlig for denne typen band.

De bygger like gjerne låtene rundt orgel som gitarer, noe som hjelper på variasjonen. I Don't Know What I Want Us To Do er en åpning som treffer i smaksløkene på en måte de ikke helt klarer å gjenta seinere på skiva. Det er riktig fine øyeblikk utover på debuten også, men noen ganger blir det litt uengasjerende. Vokalist Peter Morén gjør en solid jobb og stemmen hans står godt til stemninga på skiva. Han høres ut som en sympatisk kamerat, som forteller trivelige eller sorgmuntre historier.

På sitt beste er dette knall powerpop som lar lytteren tenke på positive opplevelser tilknyttet sommer og ungdomsforelskelse. Litt for ofte blir det likevel litt mye tafatt lefling med Lennon/McCartney og deres etterkommere. En ballade som From Now On er behagelig tekoppmusikk, men ingenting som risler i hjernebarken eller andre steder. Matchmaker er ei tøffere og artigere låt av den typen jeg skulle det var flere av her.

Den svenske trioen har klart å lage ei fin plate. Den er hyggelig, koselig og lett å like. Bare synd sitringen fra de beste låtene er fraværende på mesteparten av skiva. Litt røffere tone kunne kanskje skapt større kontraster og variasjon, uten at jeg er helt sikker på om dette hadde fått fram anmeldergliset. Skiva har sikkert fast plass i anlegget på mange studenthybler i Sverige, og kan nok fort havne på en del norske også.