Neurosis

Time Will Fuse Its Worth - Kylesa (2006)
Static Tensions - Kylesa (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bråk for alle penga

Muzak mens du venter på å oppnå kontakt med sentralbordet til helvetes forgård.

Amerikanske Kylesa er et nytt bekjentskap for meg. De leverer deilig støy og heftig tyngde på sin andre utgivelse, en firespors EP. Riff og buldring låter så fett og farlig at man blir redd for at enten hjerne eller hjerte skal hoppe ut av kroppen. Brutaliteten blir stykket opp av mer dempede gitarpartier, som i seg selv er ganske intense. Kylesa spiller verken hardcore eller metal. Musikken er mer som en ondsinna fetter av dem begge.

Man blir svett bare av å høre på denne EPen. I tillegg blir hjernen bløt og trommehinnene såre. Likevel klarer jeg ikke la være å høre litt til. Fire låter er perfekt dose. Det veier akkurat opp for alle de gangene man har vært så uheldig å zappe innom danseband-Svisj. Høydepunktene er de to tittelkutta, som medfører både krampe i headbangermuskulaturen og hes røst. Delusions On Fire og sistelåta, Clutches - en cover av Nausea, er begge hatsk dommedagspunk.

Med metalliske riff og en hardcoreinnstilling fra helvetes bakgård, slår Kylesa fra seg i eksakt tretten og et halvt minutt. Dette er den julinga øra trenger for å være klare for å møte en ny hverdag med intetsigende skvip og glatt feelgoodmusikk. Kylesa er nemlig så befriende sinte og kompromistløst irriterte at man som lytter tipper over i gledeshyl. Denne form for utblåsning gjør at man får dekka aggresjonsbehovet sitt for en god stund.

Vildyret har endelig våknet! Snart skraper det på døra hjemme hos deg. Onde krefter har døpt det Kylesa...

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen