Stereolab
Autechre

Live04 - Mouse on Mars (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et stykke elektronika-historie.

Toma og St. Werner oppsummerer nesten ti år av sin karriere i skjæringspunktet mellom moderne rock og elektronika.

Tittelen på denne platen kan umulig være annet enn typisk tysk tørrvittighet fra Mouse on Mars. Duoen har alltid pleiet nær kontakt med Stereolab og folkene i scenen rundt Chicago, band som i større grad lager musikk opp mot en snevrere definisjon av post-rock.

Begrepet post-rock omtaler musikk der tradisjonelle rockeinstrumenter blir brukt for å fremheve rytme og struktur, en oppbygning som har vært vanligere innen klubbmusikken. Band som Tortoise, Mogwai og Do Make Say Think danner sjangermessige bautaer innen post-rock, med klassiske rock-konstellasjoner av gitarer, trommer, bass og orgel. Mouse on Mars er derimot avhengige av elektronikk for å uttrykke seg. Likevel prøver de etter beste evne å skape en organisk følelse i musikken for å bryte ut av den ofte statiske tekno-musikken. Nettopp denne tilnærmingen deler de med sine mer rendyrkede post-rock-kollegaer og kan være bakgrunnen for tittelen på denne ep-samleren. En annen mulighet er at undertegnede overfortolker på vegne av Andi Toma og Jan St. Werner, og at duoen kun har bedrevet sin sedvanlige barnslige ordlek over et glass brus i Frankfurt.

Rost Pocks er en samling av fem EPer fra tiden da bandet var tilknyttet labelen Too Pure. For den som er vant med de siste utgivelsene, deriblant fjorårets Idiology, kan Rost Pocks fremstå i overkant naiv. Her blir det servert lett nynnbare melodier bygget på gjennomarbeidede, analoge orgel-lyder. Til de færrestes overraskelse er repetisjon og ørsmå endringer av partier sentrale bestanddeler. Musikken fremstår ganske så uskyldig i forhold den mer aggressive in-your-face-elektronikaen som de har gitt verden med sine siste utgivelser. Samlingen er i stor grad som en eksperimentell lek med lyder og mønstre som i 2003 kan virke en smule utdatert. Heldigvis dukker det opp behagelige oppbrudd til den litt for glidende elektronikaen. Laetita Sadier og Mary Hansen bidro med vokal på EPen Cache Coeur Naif og i en Stereolab-fans ører er disse sporene de mest interessante. Selv om jeg nå kan virke enfoldig tror jeg at vokal, uavhengig av om denne kommer fra Stereolab-kvinnene, innfører en ny og nødvendig dimensjon i den litt enkle musikken til Mouse on Mars.

Hvis man ser vekk fra vokalbidragene, må det nevnes at det finnes hederlige unntak fra den friksjonsfattige stilen. Saturday Night Fever er en skikkelig saftig sak som jeg tviler en dj ville hatt problem med å spille for et nogenlunde smart og eventyrlystent dansegulv. Sporet har en ufortsigbar stopp-start-filosofi i en avansert dub-rytme og enkelte av perkusjonspartiene er skrudd så finurlig at du får følelsen av at høyttalerne elter musikken ut i rommet. En definitivt stilig sak.

For den som er opptatt av den nære musikkhistorie, kan Rost Pocks fungere som en flott innføring i arbeidet til de tyske pionérene Toma og St. Werner. Platen fungerer som et stillbilde på noe av den lek og eksperimentering som elektroniske musikere utførte på 90-tallet. Det være seg under betegnelser som tenkende tekno, elektronika, post-rock eller rost-pock. Hvis man derimot er på utkikk etter virkelige musikalske utfordringer bør man nok heller bryne seg på dagens mange radikale nybrottsarbeid innen de samme sjangre.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

The Low Frequency in Stereo - Futuro