Kelley Deal 6000
Throwing Muses
Belly

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lite overraskende vs. blasert

Ni år er ikke så lang tid som man i utgangspunktet skulle tro.

Ni år har det gått siden The Breeders ga ut suksessalbumet Last Splash (1993). Jeg hadde egentlig ikke trodd at jeg noen sinne skulle høre mer fra dette bandet - i musikkbransjen er ni år fryktelig lang tid. Men her er de altså til min store overraskelse med den ferske Title TK.

Mye har skjedd med The Breeders siden de ble dannet i 1988. Av den opprinnelige besetningen er det bare Kim Deal som er igjen. Dagens utgave teller Kim og hennes søster Kelley, Richard Presley og Mando Lopez fra bandet Fear på henholdsvis gitar og bass, samt Jose Medeles på trommer.

Bortsett fra det faktum at det faktisk foreligger et nytt album med The Breeders, er den største overraskelsen med Title TK at den har så få musikalske overraskelser. Title TK høres nesten mest ut som en naturlig etterfølger til Pod (1990). Det vil si at låtmaterialet er en slags delvis skranglete, nesten lo-fi, variant av rock med søstrene Deals karakteristiske lett melankolske stemmer i forgrunnen. Dette i motsetning til Last Splash som til sammenligning var mye tydeligere og klarere produsert, i tillegg til å ha et mer kommersielt tilgjengelig sett med låter. Det finnes ingen spor på Title TK som er i nærheten av å ha det samme umiddelbare hit-potensialet som singelen Cannonball fra Last Splash hadde. Dette betyr ikke at det ikke finnes bra låter på her. De er bare litt bedre gjemt enn hva de var på forgjengeren. Off You er en av de mest sarte ballader jeg har hørt fra Kim Deal noen gang. Sinister Foxx er duvende og snikende og nesten sexy med innsmigrende vokalsamarbeid av søstrene Deal. Og Forced to Drive er en bitteliten perle av en poplåt.

Allikevel kjenner jeg at jeg blir litt skuffet av Title TK. Sannsynligvis mest fordi jeg ble så kjempebegeistret for Last Splash da den kom, og hadde sett for meg at en oppfølger skulle ta Breeders enda et eller flere skritt videre, men i stedet går de et halvt skritt tilbake. Man kan trygt si at forventningene har fått god tid til å vokse seg store og fete på ni år, og disse klarer ikke Title TK helt å innfri. Det har blitt en helt ålreit utgivelse, men den evner dessverre ikke verken å overraske eller engasjere i like stor grad som bandets to tidligere album gjorde. Eller er det jeg som har blitt blasert i mellomtiden?

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Jack White - Blunderbuss