The Velvet Underground

Sedated Times - 120 Days (2004)
120 Days - 120 Days (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Støyvakkert

Det begynner å bli en del band som ser tilbake på 80-tallet. Et av dem kommer fra Kristiansund.

Oslo-bandet The Beautiful People består av fire innflyttede unge karer fra Kristiansund. Det er hverken musikalske - hva nå det i så fall måtte ha vært - eller tekstlige referanser til hjembyen på denne EPen. The Beautiful People befinner seg både geografisk og i tid veldig langt fra dagens Kristiansund. 80-tall og England er tid og sted for dette bandet. Guttene har selv proklamert at musikken deres i sterk grad er inspirert av følgende artister: Velvet Underground, Kraftwerk, Stereolab, Joy Division og Broder Daniel. Vi lar det stå uimotsagt. Det er som du sikkert skjønner ikke noen munter sommer- eller
julemusikk vi får servert. Om karene i bandet er vakre av utseende skal vi ikke uttale oss om, men musikken låter i hvert fall mer støyvakker enn kun vakker. Og av og til så kan absolutt det være vakrere enn det harmonisk riktige.

Av norske referanser bør Lionheart Brothers nevnes. Forskjellen er at The Beautiful People spiller en mer mekanisk form for støyrock enn løvehjertene gjør. Av referansene som allerede er nevnt høres nok Kraftwerk klart best her - hør for eksempel på avslutningslåta We Are the Weak. Harmonien er
gjemt bak lag på lag med støy og mekaniske repetisjoner. Dette er da heller ikke musikk du går rundt og nynner på. Den fungerer mer som en stemningsformidler. Musikken er veldig filmatisk - bildene flimrer konstant forbi mens man lytter på The Beautiful People. De seks låtene kunne passet som soundtracket til seks kortfilmer. Tør noen ta utfordringen?

The Beautiful People fremstår på sin andre EP som langt fra nyskapende, men det var sikkert heller ikke intensjonen fra starten av - de åpenlyse innrømmelsene av inspirasjonskilder bekrefter det. Det er etter hvert en god del band som går tilbake til den melankolsk støyete og repetive post-punken fra det tidlige 80-tallet. Med mange band som opererer i det samme musikalske landskapet er en viktig suksessfaktor knallgode låter. Denne EPen har dessverre kun middels låter. Det er gode skisser, lydkollager og stemninger, men de forløsende riffene eller knallgode refrengene mangler. Etter å ha hørt på denne over et par dystre høstmåneder (som for øvrig stemningsmessig passer bra til musikken) er det kun tredjelåta, So This Is Suicide, som har festet seg ordentlig. Oppå et shoegazer-trommebeat velter det over i hylende gitarer, orgel og en drivende panisk vokal. Ellers falt jeg for deres bruk av trampeorgel (eller er det bare noe som ligner?). Det kompletterer lydbildet som ellers i stor grad består av endeløse gitarutblåsninger.

Selv om The Beautiful People med dette leverer en bra EP bør de heve seg et par hakk låtmessig for å eventuelt kunne hevde seg internasjonalt. Den unge alderen på disse gutta tatt i betraktning, er det kanskje like så greit å være lovende med et stort potensiale enn fullendt allerede nå.

PS! Bandet spiller på By:larm i Stavanger i februar 2005.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen