Mono

Courtney Love

CD-single (2004) - Virgin / Virgin

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sinte dame

'Full of ecstasy, hard drugs and bad luck' - Sikkert ikke usant det, men Mono er like fullt en grei låt.

Courtney Love har lagt tiden i Hole bak seg, men solodebuten til Courtney Love er i grunnen akkurat i samme gate som det vi husker fra Hole. De ga oss jo tross alt en godkjent debut (Pretty On the Inside, 1991) og to brukbare skiver i Live Through This (1994) og Celebrity Skin (1998), så det behøver jo ikke være så ille. På Celebrity Skin hadde Love solid låtskriverhjelp av andre bandmedlemmer, og ikke minst Billy Corgan. Corgan er denne gangen byttet ut med Linda Perry, tidligere kjent fra 4 Non Blondes. Hun bidrar på denne første singelen, så vel som flere låter på Courtneys solodebut America's Sweetheart som slippes valentinsdagen 2004. Kan jo nevne at også Melissa Auf Der Maur fra Hole slipper solodebuten sin senere på året.

Noen America's Sweetheart er vel ikke Courtney, men hun er nå den hun er, og vi vet egentlig hva vi får. Mono er en rimelig hardtslående låt, som egentlig er plagsomt catchy. Måten hun synger på minner mest om tidlig Hole, mens musikken er mer Hole slik de var på Celebrity Skin. Mono er en godkjent singel fra en noe sliten dame, som nok de aller fleste hadde avskrevet for lenge siden. Skulle kanskje sett at det hadde skjedd noen endringer fra Hole og over til solokarrieren, men "why fix it if it ain't broken?", sies det vel.

Courtney fremstiller seg selv om en slags rockeengel på forsiden av coveret, og noen engel er hun vel ikke akkurat. Men Mono er en grei låt, ferdig med det.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen