Here's A Song

Chris Isaak
Marshall Crenshaw

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Affære med en blå prins

Mr. Grünerløkka gjør vintermørket til et hyggelig sted å være.

Ustoppelige Jan Vardøen er ute med sin andre bok, novellesamlingen Affæren, som teller tolv fortellinger om kjærlighet. Som et soundtrack til denne har han gitt sitt alter ego Ian Senior i oppgave å skrive like mange sanger om det uuttømmelige temaet. Vi får gjenoppleve alle stadier i et forhold, fra savnet og sorgen over en tapt kjærlighet, påfølgende sjalusi, spennende flørting og til gleden over å finne en ny partner.

Som vår egen krysning av Chris Isaak og Buddy Holly, triller Ian Senior av seg de beste, enkleste og mest gjennomførte låtene på denne siden av Marshall Crenshaw. Det skal ikke være så komplisert å fortelle en god historie, og her brukes det enkel instrumentering hele veien, med den karakteristiske rene vokalen som holdepunkt. Det er nesten så man skvetter når det dukker opp et par blåsere på Smile, som tittelen antyder er den gladeste låta på plata. For selv om det går godt for kjærligheten rett som det er i de musikalske fortellingene på The Affair, tar den blå gitaren overtaket og det ender med et ettertenksomt og ofte trist blikk uansett. Heldigvis ikke bunnløs depresjon eller krampegråt, men en vedvarende stemning av varmende melankoli.

Ian Senior slurver selvsagt ikke med tekstene heller, vi blir ikke avspist med noen "baby, baby, I love you" her, nei... I den nydelige Woman In My Bed betrakter en mann sin sovende kjære og undres hva i alle dager han har gjort riktig for å ha klart seg så bra. Andre godbiter er Here's A Song, om å få en sang som noen har sittet oppe hele natten for å skrive bare til deg og Blue Prince hvor vokalen smyger seg innpå deg om ber instendig "let me be your blue prince".

På linje med de to forgjengerene The Night og Shoot The Moon er The Affair stilsikkert gjennomført med god klarering unna det klisjefyllet man plagsomt mye henger seg fast i når det er snakk om den store kjærligheten. Ikke at det trengs bekymring, med så god smak som fremvises her hadde Ian Senior tekstmessig sluppet unna med langt mer kliss og tomme floskler.

Det passer seg å gjengi Jan Kjærstad sin kommentar til fjorårets mest omtalte forlovelse: "Egentlig er vi alle gift med prinsesser". Dette er ihvertfall plata som vil få kynikere til å smelte,- helt perfekt for alle oss nåværende og kommende prinser og prinsesser. Skål for det!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Magnolia Electric Co. - Josephine