Sleater-Kinney
Pretty Girls Make Graves
The Donnas

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sjarmerende

Spennende ungt jenteband fra Melbourne, som kan være verdt å ha i bakhodet.

De fire unge jentene fra Melbourne har knapt kommet i gang, men har allerede fått ut et par EPer, nå sist 12345 Accelerate. Den kan nok være litt vrien å få tak i, men absolutt ikke umulig, og er absolutt verdt å sjekke ut dersom navn som Le Tigre, Sleater-Kinney eller Pretty Girls Make Graves er blant favorittene.

12345 Accelerate er altså et rent jenteband som spiller rett fram rock med innlevelse og pasjon for musikken. Dette er en EP som med tre låter får vist relativt forskjellige sider av bandet. Tittelsporet er nok den mest umiddelbare låten her, men mangler litt på refrenget, litt mer trykk, for å få det til å ta helt av, liksom. Men absolutt en kul låt, som slår hardt nok fra seg. Thanx 4 Nothing er veldig bestemt og konstant, og har det Accelerate ikke har; det lille ekstra. Jellybean er nok uansett det sporet som imponerer mest. Låten kan minne om The Strokes, særlig gitaren, men også den presise og velplasserte trommen. Jes kler nok denne typen stil bedre enn de to foregående, og fullbyrder en veldig laidback feel. Remixen av Jellybean avslutter EPen, og den kunne vi nok helst vært foruten. Men det viktigste er at bandet med sitt eget materiale får vist hva de er gode for, noe de absolutt gjør på sine tre låter.

Gode band får man aldri nok av, og liker du nevnte referanser er Remake Remodel mest sannsynlig midt i blinken for deg. Og besøker du Melbourne en gang, er de absolutt en fornøyelse å se live også. Kanskje om en stund slipper du å dra til down under for å se dem, hvem vet. Jentene i Remake Remodel kan nok nå langt på sjarmen de utstråler, både på scene og EP.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Paganus - Kalla