A View to a Kill
Golden Eye
Tomorrow Never Dies

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

For Your Ears Only

Sterk samling av pompøs filmmusikk. 35 års musikkhistorie på en drøy time.

To ting fester seg umiddelbart ved denne remastrede utgivelsen: Det ene er hvor godt filmskaperne har klart å følge med i tiden og funnet frem til artister som er velegnet til å fronte filmene (som etterhvert har blitt svært så big business). Det andre er den sterke representasjonen av kvinnelige artister som har fått æren av å lage "Bond-låten".

Med et tidsspenn på 35 år sier det seg selv at variasjonen i musikken blir stor. Denne platen kan gjerne fungere som et overblikk over de stadig skiftende trendene i popmusikkens forgjengelige verden. De orkestrale produksjonene fra tidlig på 60-tallet blir etterhvert erstattet av sangere/ sangerinner og popband. Produsentene toner ned dette faktum ved å plassere låtene i mer eller mindre tilfeldig rekkefølge.

De fleste artistene har unngått å lage typiske "Bond-themes", men noen fellestrekk er det likevel mulig å finne. Låtene signaliserer spenning, fart og action ved å legge seg nær en pompøs, mystisk og sensuell stil. Det viser at dette er ikke tilfeldig valgte kutt, men at de er spesialsydde til sitt formål. Samtidig klarer hver enkelt artist å beholde sitt særpreg, både musikalsk og i tidsånden.

Dette er en plate som er velegnet for hyggelige gjenhør, ideell for Bond-fansen, men også den gjengse musikkinteresserte kan finne mye å glede seg over her. Uten å gå altfor mye inn på de enkelte låtene, som tør være godt kjent for de fleste, kan det være morsomt å trekke frem Carly Simon og Louis Armstrong. De har sterke, men litt utypiske låter, fra to litt glemte filmer. Ellers er det vanskelig å komme unna det første rocke-bandet som tok en Bond, nemlig Paul McCartney og Wings, som fortsatt låter usedvanlig friske. Dessuten er 80-tallet sterkt representert med to av de mest karakteristiske gruppene fra perioden, Duran Duran og a-ha, og i ettertid kan vi høre at de nok ikke var de mest uheldige valgene man kunne gjort fra den tiden.

Platen er forøvrig velsignet med en hyggelig og relativt informativ musikalsk og filmatisk gjennomgang av forfatteren Danny Biederman.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen