podium - et diskusjonsforum

Velkommen til vårt diskusjonsforum på groove.no - vi håper dere vil trives!

Forummeny
.Profil   .Registrer   .Brukere   .Grupper   .Hjelp   .Søk    .Logg inn  

Hva leser du?
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Neste

[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Film, DVD, video, bøker
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ble Medlem: 20 Nov 2005

Innlegg Tittel: Re: Cormac McCarthy Svar med Sitat

Magnus Kjærstad skrev:
Nå har jeg tjuvstartet på påskelektyren med Cormac McCarthys "The Road". Etter bare femti sider kan jeg trygt slå fast at dette er den mørkeste og mest klaustrofobiske jævla romanen jeg har vært borti. Noe forferdelig har skjedd planeten, og hovedpersonene (far og sønn) beveger seg sørover gjennom det som en gang var statene i et terreng er like mettet med aske og død som Manhattan den nevnte septemberdagen. Ja til tungsinn i påsken.

Og der kom påsketipset for meg - akkurat presis! Tusen takk, gleder meg allerede!!
15.03.08 12:21
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Pål B
Web Dude

Ble Medlem: 19 Nov 2005

Innlegg Tittel: Svar med Sitat

Gjorde ferdig Tusen strålende soler i helgen. Ganske fin sak. Endel av den samme stemningen som i Drageløperen (ikke overraskende), og på samme måte sentimental og tildels malt med bred pensel. Man får LITT følelsen av at forfatteren overvelder deg med en slags emosjonelle imperativer, at du MÅ føle slik han føler for en sak, og for meg gir det litt motstand. På den annen side er jo selve fortellingen så dramatisk, tragisk og medrivende - og dessverre også sannsynligvis temmelig realistisk - at man bare må gi seg over. Gir noen flere nyttige perspektiver for å forstå hvordan folk (og særlig kvinner) har hatt/har det i Afghanistan og nærliggende områder. Huff, håper steinalderen snart går over (og all verdens "religiøse" mørkemenn og undertrykkere forsvinner).
18.03.08 18:46
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Pål B
Web Dude

Har gått litt tregere med lesingen i det siste, men fullførte Yiddish Policemen's Union av Michael Chambon i går (han har tidligere skrevet bla. Wonder Boys - noen har kanskje sett filmen?). Dette er en skikkelig artig "what if"-krim/noir/humor sak - en slags krysning av Ramond Chandler og Woody Allen, kanskje. :-)

Boken har som premiss at i stedet for opprettelsen av staten Israel, ble Sitka i Alaska gitt til jødiske flyktninger på 40-tallet, og vi er i en nåtid der omtrent tre millioner av dem bor der, språket er jiddisk, mafiaen er hasidiske jøder med korketrekkere, skjegg og svarte hatter, og vår helt er en sliten, skilt detektiv med et alkoholproblem og en syrlig bemerkning til enhver situasjon. :-) For å sette alle under press, skal Sitka om et par måneder tilbakeføres til USA, og alle må forsøke å skaffe seg papirer og nye jobber - og midt oppe i dette er det selvsagt et mystisk mord og enda mer mystiske konspirasjoner.

Skikkelig original bok, full av festlige språklige detaljer, morsomt og spennende plot - absolutt anbefalt! :-)
12.05.08 12:46
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Totoro
erfaren

Ble Medlem: 20 Jan 2006

Straks ferdig med 'Remains of the Day' og tar fatt på Eggers 'You Shall Know Our Veocity' forhåpentligvis ikke altfor lenge etter det.
15.06.08 22:48
Til Toppen
Totoro Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
she-ra
fersk

Ble Medlem: 04 Mar 2006

Dave Eggers slår jo aldri feil, og den boka har en av de fineste setningene jeg har funnet i en bok:

"If this was true - that there were factories that built big bridges and others that built small ones - I knew my life would be richer and more intense in its pleasures."

Håper du ikke så på det her som en spoiler, men jeg kan garantere at den har fint lite med handlingen å gjøre, sånn egentlig.

Jeg leser forøvrig Roald Dahls "The Wonderful Story of Henry Sugar and Six More", herlige fortellinger som aldri er som man tror de vil være!
20.06.08 09:12
Til Toppen
she-ra Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bjørn Hammershaug
Redaktør

she-ra skrev:
Dave Eggers slår jo aldri feil

Nå har jeg akkurat lest ferdig You Shall Know Our Velocity av Eggers. Det var en sprudlende opplevelse, utrolig morsom bok.
20.06.08 11:20
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Totoro
erfaren

Da gleder jeg meg, sånn offisielt.
20.06.08 19:50
Til Toppen
Pål B
Web Dude

For de som har et snev av Tour de France-interesse, eller bare liker Bill Bryson - eller begge deler: Herved anbefales French Revolutions av Tim Moore. Forfatteren er en kar midt i tredveåra som bestemmer seg for at, joda, å sykle Tour de France høres ut som en god ide... :-) Med circa 2 uker trening legger han ut på nyinnkjøpt sykkel som en slags "fortropp" til TdF 2000. Det MÅ jo gå galt... :-)

Usedvanlig morsomt skrevet, med masser av anekdoter om TdF og sykkelryttere, Frankrike og franske småsteder, innbitte "dueller" med gamle menn på rustne herresykler, og en hel del selvbebreidelse i forhold til hvor god denne sykkel-ideen egentlig var. :-)

På coveret har noen kalt ham "Bill Bryson on two wheels", og det er i grunnen veldig treffende, bortsett fra at Moore er både kjappere og morsommere. Anbefalt (og til og med nokså aktuell) sommerlektyre! :-)
30.06.08 20:23
Til Toppen
Pål B
Web Dude

Et lite lesetips: Engelske klassikere i paperback-utgave til bare 39 spenn på Narvesen på Continental-hjørnet (kanskje andre også?). Plukket med meg en bok med Sherlock Holmes-historier (overraskende bra underholdning!), Tristam Shandy (fantastisk film - må lese boka), Tom Jones (ikke på grunn av musikken) og en novellesamling av Tsjekov (antakelig for å virke glup). En del annet fristende også, men den dagen hadde jeg lyst på en is også. :-)
02.07.08 09:47
Til Toppen
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ho-ho, jeg sitter fem minutter unna. Vet hvor jeg skal plukke opp ferielektyren i dag ja. Takk for tips!
02.07.08 10:21
Til Toppen
Pål B
Web Dude

I fjor sommer en gang leste jeg den overstrømmende anmeldelsen av Junot Diaz' The Brief Wondrous Life of Oscar Wao i New York Times, og ønsket meg boka siden. Jeg fikk den endelig til bursdagen min i vår, og leste den ut for et par uker siden. Sabla interessant bok om en nerdete, overvektig ung amerikaner av dominikansk herkomst, om familiens (og alle hans landsmenns) skjebne under Trujillo (FOR en sinnssyk jævel!), og hans håpløse og i grunnen desperate jakt på kjærligheten. Flott, intens, opprivende historie. Boka er også full av referanser som treffer "min" generasjon (nerder) midt i planeten, Oscar er nemlig fan av Watchmen, Lord of the Rings, osv. :-)

"Dessverre" er det en del meldinger, replikker og betegnelser på spansk - som sikkert passer utmerket for det amerikanske latino-publikummet som burde sluke denne fortellingen, men for en som ikke er så stiv i spansk (faktisk helt blank) går det dessverre litt ut over forståelsen og opplevelsen. Tror at jeg vil anbefale å lese en norsk oversettelse. Denne kan neppe være langt unna etter at boka vant Pulitzer-prisen nå i vår..! Hold øynene åpne når den kommer - sannsynligvis før jul. :-)
05.07.08 20:56
Til Toppen
Totoro
erfaren

Leste disse på ferie nu nettopp:

dave eggers - you shall know our velocity
murakami - sputnik sweetheart
lloyd jones - mister pip
sinclair lewis - babbitt
edward lewis wallant - the pawnbroker
jonathan safran foer - everything is illuminated
mark haddon - spot of bother

Skal for øvrig holde øynene åpne for Diaz boken!
07.07.08 11:28
Til Toppen
Pål B
Web Dude

Ser ut til at Eggers må inn på pensumlista mi snarest -- "alle" har jo lest den velocity-boka snart. :-)
09.07.08 06:27
Til Toppen
she-ra
fersk

Ble Medlem: 04 Mar 2006

Eggers bør leses ja, men for min del er A heartbreaking work of staggering genius hakket bedre enn You shall know our velocity. Mulig folk her er uenige med meg i det, men.
10.07.08 21:00
Til Toppen
she-ra Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Totoro
erfaren

Absolutt enig i det. Synes neste 'What is the What' er bedre også. 'You Shall Know Our Velocity' var absolutt bra, men synes den manglet litt for å ble skikkelig bra. Et par partier var over gjennomsnittet glimrende, men helhetlig synes jeg historien skortet litt.
10.07.08 21:46
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Film, DVD, video, bøker
Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... , 15, 16, 17  Neste
Side 16 av 17

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer
Du kan ikke svare på temaer
Du kan ikke endre dine egne innlegg