podium - et diskusjonsforum

Velkommen til vårt diskusjonsforum på groove.no - vi håper dere vil trives!

Forummeny
.Profil   .Registrer   .Brukere   .Grupper   .Hjelp   .Søk    .Logg inn  

Hva leser du?
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Neste

[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Film, DVD, video, bøker
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
teppetsomfaller
fersk

Ble Medlem: 24 Des 2007

Innlegg Tittel: Svar med Sitat

Akkurat blitt ferdig med hele Harry Potter-serien. Helt fantastisk.

Sist endret av teppetsomfaller den 12.02.08 16:46, endret 1 gang
24.01.08 09:07
Til Toppen
teppetsomfaller Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Pål B
Web Dude

Ble Medlem: 19 Nov 2005

Fullførte Frode Gryttens Bikubesong nå i kveld. Artig ide, der livet på et lite sted (Odda) skildres gjennom portretter av enkeltskjebner som alle er knyttet til den samme bygningen ("Murboligen") i byen. De fleste kapitlene er små noveller, men til sammen danner det et større bilde. Bra påfunn, og noen av kapitlene/novellene er drivende gode, jeg syns ikke konseptet holder til 300 sider. Og når alle fortellingene tross alt er enkeltstående, skal det skrives MANGE gode småhistorier - en roman kan ha litt trege kapitler med lite utvikling, men det merkes ikke så godt når man hele tiden blir bragt videre i fortellingen... Grytten gjør det jo ikke enkelt for seg selv med denne løsningen.

De fleste har vel lest den allerede (den kom i 99), men hvis ikke er den jammen verdt å plukke opp. Jeg tror kanskje boka hadde gjort seg bedre som fyllstoff SAMTIDIG med at jeg leste noe annet, så den ble mer episodisk, og ikke en novelle-overdose. Velvel, lest er lest. :-)
27.01.08 22:14
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ble Medlem: 20 Nov 2005

Pål B skrev:
Er visst bare jeg som leser her...

Oh no Mr. B, men jeg bruker så mye tid på å lese dine anbefalinger at jeg ikke rekker å lese ordentlige bøker. Smart nok, litt som de der kortversjonene vi leste på skolen. Funker for meg.

Neida, tipsene blir faktisk notert, det tar bare litt tid å følge opp:-) Her i gården har jeg akkurat lagt Nikanor Teratologens "Eldreomsorg i øvre kågedalen" litt på vent. Den ble litt for voldsom i all sin gru. Inbred-horror kan jeg sgu like, men det var veldig liten fremdrift og det ble nesten litt parodisk etter hvert synes jeg. Den Lillehammer-dialekten funka bra.

Så, da ble det good old Ragnar Hovland og 1964 i stedet. Jeg ler på hver side, og har angst for at den nå snart tar slutt.
28.01.08 16:39
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
bondeanger
fersk

Ble Medlem: 05 Okt 2006

Holder på med følgende:

Mediekuppet (Haakon B. Schrøder)
Blood Meridian (Cormac McCarthy)
11.02.08 12:37
Til Toppen
bondeanger Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
teppetsomfaller
fersk

Ble Medlem: 24 Des 2007

Leser nå Doppler av Erlend Loe.
12.02.08 16:44
Til Toppen
teppetsomfaller Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Totoro
erfaren

Ble Medlem: 20 Jan 2006

Leste 'Ikke Et Land for Gamle Menn' her om dagen, og den var forsåvidt spennende. Ikke blant de beste bøkene jeg har lest, men den gjorde absolutt nytten.
12.02.08 20:34
Til Toppen
Totoro Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Pål B
Web Dude

teppetsomfaller skrev:
Leser nå Doppler av Erlend Loe.

Haha. :) Det var en ganske morsom bok, syns jeg, men mener å huske at den sluttet litt i løse luften? Er det noen som har lest "oppfølgeren" Volvo lastvagnar?
12.02.08 21:41
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Pål B
Web Dude

Litt etter skjema, men Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer er nettopp ferdig tilbakelagt. Denne gangen handler det om en ni år gammel gutt, en liten smart-ass i grunnen, som mistet faren sin i angrepene på World Trade Center. (Ikke en tematikk jeg er veldig glad i, men jeg ville ha denne boken på grunn av den briljante Everything is Illuminated.) Nok en gang fletter forfatteren sammen flere historier, og han bruker en hel del tekniske grep med farger, håndskrift, bilder, streker og andre uvante effekter som gjør leseopplevelsen veldig annerledes. Jeg ble veldig revet med i den første tredjedelen av historien, men så ble boken liggende litt, og da jeg tok den opp igjen var jeg ikke like fascinert. Jeg rangerer fortsatt 'Illuminated' foran denne, men igjen en veldig godt fortalt og original historie fra en særdeles talentfull ung forfatter. I høyeste grad verdt å ta med seg.
17.02.08 16:51
Til Toppen
Pål B
Web Dude

Persepolis av Marjane Satrapi ble utlest i går kveld. Tegneserie-roman/biografi, som de fleste kanskje har fått med seg. Hadde dette vært en streit roman, ville den rent bortsett fra den dramatiske oppveksten denne jenta har vært ganske kjedelig, tror jeg. Historien fortelles veldig streit, rett fram, men at poengene blir illustrert hjelper jo. Uansett føles det såpass viktig å skjønne mest mulig om kulturen og folket i Midt-Østen at dette kan være en veldig grei vei inn i problematikken for de fleste. Som en "introduksjon" til livet som ung jente/kvinne og hennes familie under den islamske revolusjon i Iran er denne boken veldig god, men man bør for eksempel også lese Kader Abdolahs Huset ved moskeen for å få med seg noen flere sider av historien.
19.02.08 15:19
Til Toppen
Rune M.
fersk

Ble Medlem: 21 Feb 2008

Helt ærlig leser jeg nå en kokebok som heter "Pork & Sons" av Stefane Reynaud. En fest i gris! (Forøvrig ingen oppskrift som heter "Spider-Pig".) Anbefales.
Og samtidig driver jeg med Pål B`s anbefalte "Illuminated" og det må jeg si, klump i halsen. Merkelig og veldig fin bok. Og så pløyer jeg et par bøker om biler og sånne nerdegreier. Og bladet "Octane", samt "Barn og unge med nedsatt funksjonsevne -hvilke rettigheter har familien?" på jobben. Aaaaartig.
26.02.08 11:55
Til Toppen
Rune M. Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Pål B
Web Dude

Ernie-bok nummer 2, av Bud Grace. :-) Deilig å ikke BARE kjøre tung litteratur også.

Vel, som seriøst alibi har jeg akkurat begynt på Bulgakovs Mesteren og Margarita, som tidvis gir meg frysninger. :-)
28.02.08 10:23
Til Toppen
Pål B
Web Dude

OK, Mesteren og Margarita unnagjort i natt, og du verden, her er det mye å ta tak i! Åpenbart stor satire og en rekke spark til russisk (van)styre, korrekt borgerlighet og et forsvar for kultur og idealisme - ikke helt umiddelbart tilgjengelig for alle, tror jeg.

Boken handler litt overfladisk fortalt om Satan på heisatur i Moskva en gang på 1920-30-tallet, om en forfatter og kvinnen han elsker, og historien om Ponitus Pilatus' møte med Jesus..! At disse tre bitene faktisk LAR seg blande sammen til en helhetlig fortelling er ikke så lite av et C-moment i seg selv, og i tillegg er det lag på lag med tolkningsmuligheter her. Personlig ble jeg faktisk mest fascinert av Pilatus-fortellingen, som er skrevet med en detaljrikdom og innlevelse som overrasket meg - virkelig flotte saker. Ellers er denne boken åpenbart en invitasjon til endelig å lese Faust - og jeg burde ganske sikkert lese Sataniske vers igjen også.
04.03.08 10:29
Til Toppen
Thomas Karlsen
groove-skribent

Ble Medlem: 01 Des 2005

Pål B skrev:
og jeg burde ganske sikkert lese Sataniske vers igjen også.

Din vantro hund.
04.03.08 13:23
Til Toppen
Thomas Karlsen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Pål B
Web Dude

Haha :) Ja, jeg er vel ikke helt på linje med han nye riks-muslimen som har fått raljere i Aftenposten i det siste. (Grøss.) Som antydet før: "The God Delusion" inn i skolepensum. Snøggast. :-)
05.03.08 01:54
Til Toppen
Magnus Kjærstad
groove-skribent

Ble Medlem: 01 Des 2005

Innlegg Tittel: Cormac McCarthy Svar med Sitat

Har nylig gjort meg ferdig med Mannen som faller av Don DeLillo. Her går han inn i post-9/11-traumet på sitt typiske DeLillo-vis. En tydelig og overordnet historie viker for en mer fragmentarisk fortelling med glimt av sinnstilstander der karakaterene forsøker å reorientere seg i verden. Vi streifer til og med innom hodet til selveste Mohammed Atta. Lekkert gjort uten forsøk på å være moraliserende eller konkluderende. Kanskje litt arty, men en fin bok å begynne med om man er nysgjerrig på DeLillo.

Nå har jeg tjuvstartet på påskelektyren med Cormac McCarthys "The Road". Etter bare femti sider kan jeg trygt slå fast at dette er den mørkeste og mest klaustrofobiske jævla romanen jeg har vært borti. Noe forferdelig har skjedd planeten, og hovedpersonene (far og sønn) beveger seg sørover gjennom det som en gang var statene i et terreng er like mettet med aske og død som Manhattan den nevnte septemberdagen. Ja til tungsinn i påsken.
14.03.08 16:39
Til Toppen
Magnus Kjærstad Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Vis Innlegg fra:   
[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Film, DVD, video, bøker
Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Neste
Side 15 av 17

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer
Du kan ikke svare på temaer
Du kan ikke endre dine egne innlegg