podium - et diskusjonsforum

Velkommen til vårt diskusjonsforum på groove.no - vi håper dere vil trives!

Forummeny
.Profil   .Registrer   .Brukere   .Grupper   .Hjelp   .Søk    .Logg inn  

Hva leser du?
Gå til side Forrige  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Neste

[Nytt tema]   [Skriv svar]    Forum hovedside -> Film, DVD, video, bøker
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ble Medlem: 20 Nov 2005

Innlegg Tittel: Svar med Sitat

Har også en Murakami in the works - Trekkoppfuglen, er kommet til side 5 på fire måneder. Så noen nevnte Carver foran her, min lille favoritt det, mannen skrev ikke en dårlig novelle, ei heller et intetsigende dikt, aldri en overflødig bokstav. Tror jeg legger til side alle prosjekter og starter rett på den nyinnkjøpte Muhammed Ali-biografien.
13.03.06 20:04
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
eirik
fersk

Ble Medlem: 12 Jan 2006

Leser "The Catcher In The Rye" for fjerde gang. Elsker den boka!
13.03.06 20:54
Til Toppen
eirik Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Arild Ness
groove-skribent

Ble Medlem: 29 Nov 2005

Såvidt myst litt i fjorårets litterære julegåve; Carter Beats The Devil av Glen David Gold. Ei fiktiv skildring av livet til den amerikanske illusjonisten Charles Carter, ein mann som var svært pop i det magiske miljøet på 1920-tallet. Virker bra.

Også tommelen opp for bokvalget til Eirik, det er skremmande naturleg å identifisere seg med denne Holden Caulfield.
13.03.06 23:11
Til Toppen
Arild Ness Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Ikke helt der oppe med Catcher'n, men noenlunde i samme stil; DBC Pierres Vernon God Little er heller ikke å forakte. Skolemassakrer, mediehysteri, fremmedgjøring og Texas-galskap i en fin barbecue-saus.

Sist endret av Bjørn Hammershaug den 14.03.06 00:27, endret 1 gang
14.03.06 00:24
Til Toppen
Bjørn Hammershaug Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Totoro
erfaren

Ble Medlem: 20 Jan 2006

Bjørn Hammershaug skrev:
Har også en Murakami in the works - Trekkoppfuglen, er kommet til side 5 på fire måneder. Så noen nevnte Carver foran her, min lille favoritt det, mannen skrev ikke en dårlig novelle, ei heller et intetsigende dikt, aldri en overflødig bokstav. Tror jeg legger til side alle prosjekter og starter rett på den nyinnkjøpte Muhammed Ali-biografien.

Carver er enestående i måten han kan beskrive mennesker og relasjoner på, og fange stemninger med bare noen få linjer. Trist at han døde så tidlig som han gjorde.
14.03.06 00:24
Til Toppen
Totoro Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger
Pål B
Web Dude

Ble Medlem: 19 Nov 2005

Ferdig med "Norwegian Wood" i går. Nydelig! Satt igjen med den gode og triste tomhetsfølelsen man får når noe som er veldig bra er ugjenkallelig slutt. Det blir å plukke opp en Murakami til etter jobben, har jeg følelsen av! :-)
17.03.06 15:51
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
eirik
fersk

Ble Medlem: 12 Jan 2006

Bjørn Hammershaug skrev:
Ikke helt der oppe med Catcher'n, men noenlunde i samme stil; DBC Pierres Vernon God Little er heller ikke å forakte. Skolemassakrer, mediehysteri, fremmedgjøring og Texas-galskap i en fin barbecue-saus.

Vernon God Little er bra! DBC er forresten et pseudonym for "dirty but clean". Forfatteren er en gammel gutteprostituert hvis jeg husker riktig.
17.03.06 17:15
Til Toppen
eirik Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Even
fersk

Ble Medlem: 06 Des 2005

Kom akkurat hjem fra York. Et opphold som viste seg å være meget flott for min materialisme, men litt uheldig for skapplassen hjemme.

Tror totalen endte på 19 bøker, for det meste klassikere som for det aller meste (på grunn av et par stengesalg) kostet 99pence. I underkant av 12 kroner.

Klassikerne inkluderte: (for å nevne noen)
Tolstoj - War and Peace
Homer - The Illiad og the Odysee
James Joyce - A portrait of the artist as a young man og Dubliners
Cervantez - Don quicote (eller hvordan det enn staves igjen)
Historier av Heroditus
Machivelli - fyrsten
Dickens - Oliver Twist.

Blir nok mye lesing fremover, dersom det er tid.
17.03.06 17:46
Til Toppen
Even Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Pål B
Web Dude

Ble Medlem: 19 Nov 2005

Begynt på Trekkoppfulgen (Murakami) nå, også den meget lovende etter snaut hundre. Det blir nok noen lange kvelder og korte netter denne uken... :-)
20.03.06 17:31
Til Toppen
Pål B Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Ole Albrekt Nedrelid
groove-skribent

Ble Medlem: 29 Nov 2005

Jeg er egentlig ingen bokorm, det har jeg i grunn aldri vært. Men Norwegian Wood var riktig så flott, skjønt jeg slet litt med å opprettholde konsentrasjonen på grunn av ekstremt mange trykkfeil og et tidvis ganske eiendommelig ordvalg. Satt til slutt og noterte de styggeste glippene med blyant, og hadde med det en liten biunderholdning i tillegg til historien. Men god bok, altså, og Murakami ser jeg slett ikke bort fra finner veien ned i handleposen igjen.

Jeg må for øvrig nevne Erlend Loes siste to. Doppler er nok den beste etter å ha lest dem begge, jeg hadde kanskje litt store forventninger til Volvo Lastvagnar. Men den reddet seg samtidig kraftig inn i det siste kapittelet, regner med at andre lesere skjønner hva jeg mener og forhåpentligvis er enig med meg.

Ellers er jeg donaldist.
20.03.06 23:43
Til Toppen
Ole Albrekt Nedrelid Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
Thomas Karlsen
groove-skribent

Ble Medlem: 01 Des 2005

Innlegg Tittel: Dag Solstad Svar med Sitat

Tja, jeg fant ut at jeg like gjerne kunne lese Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land, siden jeg ikke har råd til kinobilletten og heller ikke har lest noe Solstad før, med unntak av den bent fram MAGISKE fotballboka fra fotball-VM i Mexico i 1986.... Nå har jeg ikke mange sidene igjen, illusjonen brast og den væpna revv-olusjon gikk under med mus og mann (sorry, ikke meningen å røpe utfallet); må se om jeg finner mer fra hans giftige penn på biblioteket etterhvert.
21.03.06 00:02
Til Toppen
Thomas Karlsen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Bjørn Hammershaug
Redaktør

Innlegg Tittel: Re: Dag Solstad Svar med Sitat

Thomas Karlsen skrev:
må se om jeg finner mer fra hans giftige penn på biblioteket etterhvert.

Du kan bruke meg som bibliotek om ønskelig - nå skal ikke jeg påberope meg å være en slags Solstad-expert, men har nå lest en god porsjon av hans skriverier, anbefaler Roman 1987, 16.07.41, Genanse og verdighet og T.Singer umiddelbart.
21.03.06 00:14
Til Toppen
Carl Kristian Johansen
Redaktør

For ikke å glemme Professor Andersens Natt og Arild Asnes 1970. Anbefaler også Solstads anmeldelse av Fredrik Wandrups biografi om Olaf Bull, først trykket i Klassekampen, senere i 3 essyas (Oktober, 1997). Er det her "tabloiden Wandrup" får gjennomgå, tro? Hysterisk gode tekster er det uansett.

Solstad skriver artikler for Klassekampen i ny og ne, et abonnement på det gamle AKP-organet (apropos) bør være et must. Landets beste avis. Solstad siste der var en anmeldelse av Ibsen-biografien til Ivo de Figueiro. Den var så velskrevet og innsiktsfull at jeg faktisk vurderte å plukke opp et Ibsen-stykke for første gang i mitt liv. Det ble selvsagt med tanken.

VM-boka fra '82 og '86 er klassikere, Solstad skriver fremdeles om fotball i KK. Fra arbeiderklubben Union Berlin, der spilleren kjørte kollektivtrafikk gjennom byen for å spille i den tyske cupfinalen på Olympiastadion i Berlin, til småkritiske blikk Klanen.
21.03.06 00:26
Til Toppen
Carl Kristian Johansen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Thomas Karlsen
groove-skribent

Ble Medlem: 01 Des 2005

Et fint og rikholdig bibliotek, den skal du for, Hammershaug. Bare jeg får litt tid tror jeg også Professor Andersens må få lov til å skli meg så nært inn på livet.

Jeg leste forøvrig også Solstads anmeldelse av Ivo de Figueiros Ibsen-biografi, om myten om Ibsen som ulykkelig og kuet apotekeker i Grimstad. Tror sjølingen holder på med den, og skal opp til han i påska så får vel se om det kan bli tid til å skumme igjennom da. Jeg mener dog å huske at den stod på trykk i Morgonbladet, gjorde den ikke....?

Nevertheless, Solstad og Michelet skriver om fotball som ingen andre. Skulle vært gøy å lese Solstads skriverier om Union Berlin, men da må kanskje KK-abonnement vurderes (jeg går ut fra det ikke er Kvinner og Klær), det kommer til å svi på en økonomisk skadeskutt pung.

Takk for gode tips - hipp hipp Smile
22.03.06 11:44
Til Toppen
Thomas Karlsen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Carl Kristian Johansen
Redaktør

Kanskje det var Morgonbladet, ja...
22.03.06 11:51
Til Toppen
Carl Kristian Johansen Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding