Intervju: Efterklang

Efterklang har ingen hits, ingen skandaler, ingen overskrifter og ingen fancy musikkvideoer. Men lager gode album alikevel.

Relaterte sider:

Efterklang

Portrettfoto: Michaela Klouda

Rasmus Stolberg og Casper Clausen fra Efterklang sitter i to lenestoler på Plaza og smiler. Det er tidlig formiddag på by:Larms tredje og siste dag, men danskene er overraskende våkne og blide, og tilsynelatende upåvirket av by:Larm-stresset.

- Det kom virkelig mange mennesker på konserten i går! Vi spiller i kveld også, og det blir litt annerledes, forteller Casper.

- På Folketeateret tror jeg nemlig det er sitteplasser. Han sitter med de lange bena i kors og blunker mot snøværet som feier forbi utenfor vinduet.

- Men det tror jeg skal passe oss fint.

Efterklang er brennaktuelle med sitt tredje album, Magic Chairs. I det Efterklangske univers møtes det elektroniske og det akustiske i en miks av eksperimentell pop. De to tidligere utgivelsene Tripper og Parades har høstet gode kritikker og har fått mange også utenfor Danmark til å få ørene opp for dansk musikk.

Hva tror dere er årsaken til at det ser ut til at det endelig har løsnet for eksport av dansk musikk?

- Jeg mener at det har skjedd mye de siste ti årene, og at det ikke bare er i det siste det har løsnet. Men samtidig tror jeg at man før gjerne tenkte at man måtte oppnå suksess på hjemmebane før man kunne tenke på et større publikum. Nå tror jeg at mange har forstått at det ikke er nødvendig med suksess i hjemlandet før man begynner å vende øynene ut mot resten av verden. Kanskje er det derfor Danmark endelig kan vise til resultater som Norge og Sverige har hatt tidligere.

På by:Larm i år kunne publikum få med seg hele tolv danske band, som blant annet Vinnie Who, Oh No Ono og Efterklang. Dermed var Danmark sterkere representert i år enn Sverige.

- Ja, det er mange danske her i år, sier Rasmus. -Jeg husker at da vi var her i 2005 eller der omkring, da var situasjonen en helt annen.


Elektronisk versus akustisk

Ifølge guttene selv, har Efterklang aldri vært et virkelig band, i hvert fall ikke i forhold til hvordan mange vil definere ordet band. I dag spørs det om så mange ville være enige i det. Det er uansett tydelig at mye har skjedd fra de tidligste EP-utgivelsene og fram til tredjealbumet Magic Chairs som slippes 22. februar i år.

- Vi har jo aldri vært et riktig band, hevder Casper. Vi startet med bare en datamaskin og et studio. Vi lagde all musikken på data. Live-delen fokuserte vi ikke så mye på. Men det er kanskje det vi har prøvd på med den nye plata, å snu litt om. Å fokusere mer på det å være et liveband.

Hva har vært den største utfordringen ved å forene det elektroniske og det akustiske?

-Det har absolutt vært en målsetting å få de to elementene til å smelte sammen. Og Parades er kanskje det første albumet hvor vi føler at vi virkelig lykkes med det. Parades er på mange måter som Tripper, men pakket inn i mer akustisk lyd. Og vi syns at det elektroniske og det akustiske smelter riktig godt sammen på den plata.

Har det vært et ønske helt fra starten, denne foreningen av elektronisk og akustisk, eller er det noe som har kommet med tiden?

- Det har kommet, slår Rasmus raskt fast.

- Men så har vi også hatt perioder hvor vi plutselig har tenkt at vi slett ikke skal bruke noe elektronikk i det hele tatt. Da har vi skrevet nærmest rockelåter. Og dem spiller vi også live! Men det gjelder å finne en balanse mellom de to språk.

Casper lener seg med ett ivrig frem i stolen.

- En ting er jo hva vi gjør rent akustisk, men når man lager ting i studio kan man gjøre mange flere subtile ting. Man lager noen layers som liksom bare ligger der og skaper et univers, men som ikke gjør så mye med musikken. Det Efterklang dere hører i dag er et resultat av mange, mange års eksperimentering mellom det akustiske og det elektroniske, forklarer han.

- Så er det jo også sånn at vi kommer fra en bakgrunn hvor ingenting er umulig. Hvis vi har behov for et bestemt instrument eller fire strykere eller tuba, så finner vi ut av det og får det til i studio. Alt er mulig!


Utfordrer Efterklang-signaturen

Rasmus og Casper virker veldig samstemte når det kommer til spørsmålet om hvilke forandringer som har preget bandet den siste tiden.

- Efterklang har med tiden fått et godt etablert univers, og nettopp det er veldig interessant for oss å utfordre litt. Hvor annerledes kan vi egentlig spille? Og hvor annerledes kan vi lage en plate?, undrer Casper.

Rasmus smiler lurt.

- På Magic Chairs er det i alle fall en tydelig forskjell. Det er at man kan høre Casper mye mer, vokalmessig. Det er gjennomgående for hele albumet, og det har vi egentlig ikke hatt før. Dessuten er nok låtene mye lettere tilgjengelige enn vår gamle musikk. Med de gamle platene må man kanskje sitte mer konsentrert med høretelefoner på for å få tak i detaljene, men nå har vi gjort det litt lettere for folk.

Casper nikker gjenkjennende.

- Men ambisjonen vår er fortsatt at det skal være mulig å gå på oppdagelsesferd i musikken. Efterklang-signaturen har ikke forsvunnet, vi har bare tøyd den litt.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Flying Lotus - Cosmogramma

(Warp)

Med Cosmogramma befester Flying Lotus sin posisjon som en av de mest kreative og lekne artistene i dag.

Flere:

Devendra Banhart - Niño Rojo
Scorch Trio - Scorch Trio