Konsert: Joshua Redman

Moldejazz, Kulturhuset 21. juli 2006: Redman, Wesseltoft, Andersen, Johansen: Magi med historiske tilnærminger

Etter fredagens konsert i Kulturhuset vet jeg egentlig ikke helt hva jeg skal si. Bra? Holder ikke. Fantastisk? Vi nærmer oss. Historisk? Muligens. Man burde kort og godt vært der for å skjønne hva disse fenomenale musikerne er i stand til å gi fra seg.

Da Joshua Redman ble spurt om å være årets Artist in Residence, satte han som forutsetning at han fikk jobbe med Bugge Wesseltoft. Med på denne konserten var også bassist Arild Andersen og trommis Per Oddvar Johansen, begge norske stjernemusikere som til de grader fulgte opp den residerende saksofonisten.

Eller var det Redman som fulgte opp nordmennene? Et par av låtene var hentet fra Andersens Sagn, bestilligsverk fra Vossajazz i 1990, og amerikaneren føyde seg glad som ei lerke etter de norske folketoneinspirerte vendingene. De to kontinentene møttes i et felles uttrykk som varmet godt i norske jazzhjerter.

Bugge Wesseltoft spilte flygel, noe som etter hvert har blitt litt sjelden å høre ham på. Men du verden, det er lite som kunne utkonkurrert denne mannens harmoniske øre og lyriske tone. Og kommunikasjonsevnen, spontaniteten – det var en fryd å høre ham ved tangentene denne kvelden.

Den muntre konfransier Arild spilte ikke bare bass i mesterklassen, han utvidet også konsertens uttrykk på smakfullt vis med digitale hjelpemidler. Merk at det var smakfullt. Oktavpedal og looper kan fort ødelegge, men det var aldri på tale her. I stedet fikk vi noen fantastiske øyeblikk med noen herlige klanger.

Jeg er ikke små i mine ord etter denne godt over to timer lange konserten, og det ser jeg heller ingen grunn til å være. Dette var pur magi.


comments powered by Disqus