Sound City til Bergen?

Vurderer å flytte fra Tromsø på grunn av liten økonomisk støtte.

Liverpoolfestivalen Sound City, en av Storbritannias viktigste, etablerte seg i Tromsø i fjor. Den første bransjefestivalen gikk av stabelen i april, da i en mindre utgave enn tenkt på grunn av at det økonomiske fundamentet ikke ble like solid som antatt.

Nå vurderer Sound City framtiden i Tromsø.

Til avisa iTromsø sa festivalsjef Sean O'Shea tirsdag at festivalen i april bar preg over at Tromsø Sound City ikke hadde de pengene de trengte. - Hadde vi fått mer støtte fra blant annet Intro-fondet, kunne bransjefestivalen ha tatt i bruk flere av byens scener, samt tilbudt større navn, lyder det fra festivalsjefen.

- Festivalen ble bare en brøkdel av hva den kunne vært, selv om det fungerte fint på Driv. Vi ønsket å ta i bruk mer av det Tromsø har å by på av scener og kompetanse. Vi vil gjerne være med på å viderutvikle den allerede fantastiske musikkbyen, målet er å bli i Tromsø, men da trenger vi sterkere lokal støtte - i form av penger, sier O'Shea i dagens Nordlys.

I Bergen står de mer enn klar for å overta den norske utgaven av Sound City.

Tromsø Sound City berømmes av mange for bransjedelen av festivalen. Ideen om å være et nordnorsk by:Larm, som utveksler artister med andre byer Sound City operer i og booker internasjonalt, samt tar i bruk mer av byen, støttes tungt av musikkmiljøet og andre festivalaktører i Tromsø.

- Det vil være trist om Sound City forsvinner fra Tromsø, lyder det kontant fra Bukta-sjef Robert Dyrnes i Nordlys. Ha tålmodighet og ikke gi opp så lett, er rådet Dyrnes gir til festivalen som i år sendte fire nord-norske navn til Liverpool Sound City og tok omtrent like mange i retur.

Tromsø har mange og gode festivaler, men vi trenger likevel Sound City, lyder det fra Dreamcatcher og Insomniafestivalen.

Intro-fondet i Tromsø, som utdeler 30 millioner kroner til kulturnæring i året, ser positivt på en ny søknad fra Tromsø Sound City.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Harmonica Sam - Rocker No.1

(Enviken)

Denne utgivelsen er i all enkelhet fullkommen. Disse unge karene har skapt ei plate som kunne vært solgt i stedet for Viagra på apoteket.

Flere:

Shining - Blackjazz
Geoff Berner - Whiskey Rabbi