Stumfilmkonsert: Metropolis

Fritz Langs nyoppussede ikoniske sci-fi-epos og kultklassiker lydsatt av musikere fra Finland, Russland og Norge - TIFF med stumfilmkonsert fredag.

Foto: Gøran Stensrud

Metropolis er en av historiens mest ikoniske filmer, en såkalt kultklassiker. Fritz Langs sci-fi-epos har inspirert både regissører, arkitekter og kunstnere helt siden den hadde premiere i 1927. Filmer som Star Wars og Blade Runner står i stor gjeld til klassikeren.

Metropolis er en kjærlighetshistorie, en dystopi og en kritikk av blind tro på teknologisk utvikling. Like etter premieren i 1927 ble nesten en fjerdedel av filmen brutalt klippet bort av Paramount i USA og av det tyske produksjonsselskapet Ufa. Det bortklipte materialet var antatt tapt i over åtti år, før det i 2008 ble funnet en fullstendig versjon bortgjemt på et lite museum i Buenos Aires. Etter omfattende restaureringsarbeid ble filmen vist i sin opprinnelige form under filmfestivalen i Berlin, og nå skal den også vises i Tromsø, lydsatt av et knippe musikere fra Norge, Finland og Russland.

Vi har møtt Nasra Ali Omar, Gudmund Østgård, Cleaning Women og Ivan Afanasyev, som den siste uka har øvd, improvisert og skapt ny musikk til filmen. Omar, som også sto bak musikk til fjorårets stumfilmkonsert på TIFF (The End of St. Petersburg), forteller at det var TIFF og festivalsjef Martha Otte som initierte prosjektet.

- Martha Otte tok kontakt i fjor høst, i Murmansk, og lurte på om jeg kunne tenke meg å sette sammen musikere for stumfilmkonsert under årets filmfestival, noe jeg selvsagt tvert sa ja til. Med støtte fra Baretssekretariatet var det viktig å tenke på nordområder i valg av musikere, derfor endte vi opp med finske og russiske musikere, i tillegg til meg selv og Gudmund Østgård, sier Nasra Ali Omar til groove.no under en liten pause i øving på musikken som skal urfremføres fredag kveld.

Musikalsk er musikerne i forskjellige båser. Nasra Ali Omar er den ene halvdelen i Nasra & Gaute, der perkusjonsbasert elektronisk musikk er uttrykket. Hun har ellers i en årrekke skapt og spilt musikk i grenselandet mellom electronica, samtids- og klassisk musikk. Gudmund Østgård har produsert musikk for TV, radio, film og teater, har sitt eget soloprosjekt—Autoband— og har vært med på diverse prosjekter innenfor improvisasjon, elektronisk musikk og rock.

Cleaning Woman er en slags finsk utgave av Hurra Torpedo, kjent for sine alternative instrumenter, som tørkestativer og trommesett med deler fra minst tre vaskemaskiner. Bandet har besøkt TIFF flere ganger tidligere. Russiske Ivan Afanasyev fullender ensemblet med sin utradisjonelle tilnærming til musikk, der bruk av enkle og ikke-profesjonelle kilder som kassetter, diktafoner og leker står i fokus.

Musikerne møttes med blanke ark en uke tilbake. Hjemmeleksen var å ha sett den nyoppussede utgaven av Metropolis.

- En heftig utfordring, ingen tvil om det! Musikerne er samstemte, og forteller om å kutte opp Metropolis i småbiter, forstå budskapet og la seg inspirere av kultklassikeren. Filmen er nå to og en halv time lang, vi skal spille live hele veien, ingenting er lagt på tape. Gudmund Østgård forteller om intense og lange øvingsdager under fine arbeidsforhold.

- TIFF har satt av lillescenen på Kulturhuset til oss, og stiller med lyd og lys-teknikker, og ellers det vi måtte trenge. Veldig profesjonelt og bra, skryter Østgård.

- Vi har nok noen sommerfugler i magen. Det er liksom ikke snakk om en hvilken som helst film heller. Men vi har funnet vår tilnærming, og den er både akustisk og elektronisk. All øvingen til tross, noe blir improvisert, stumfilmkonserten fredag blir en der-og-da-opplevelse - og vi gleder oss noe enormt, lyder det fra de involverte musikerne.

Det gjør vi også! En liten smakebit av sammensmeltningen film og musikk gav avgjort mersmak, det låt gromt som bare fy.

Stumfilmkonserten Metropolis går av stabelen i storsalen på Kulturhuset fredag kveld - her blir det rift om billettene!

Stumfilmkonserter står i fokus på årets utgave av filmfestivalen i Tromsø. I tillegg til Metropolis arrangeres Silence & Noise, der tre norske undergrunnsband med Årabrot i spissen skal lydsette tyske horrorklassikere på Kurant i kveld, fredag og lørdag. Disse konsertene steames live på nettet - og det kan du lese mer om i nyhetseksjonen.



comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Bryan Ferry - Frantic

(Virgin)

Bryan Ferry og de gamle gutta ser fortsatt framover. Garantert rynkefri.

Flere:

Jens Lekman - Night Falls over Kortedala
Magnet - On Your Side