Intervju: Lucky Lew

Luck Lew har vært i studioet til Sylvia Massy. Nå er resultatet klart, og platen har fått navnet Beauty In Aggression.

Relaterte sider:

Lucky Lew

Lucky Lew er siste tilskudd på stammen av norske artister som har spilt inn plate hos Sylvia Massy. Studioet til Massy ligger i den lille byen Weed, et godt stykke nord for Sacramento, i USA. For nordmenn er hun nok mest kjent for å ha jobbet sammen med og produsert album for artister som Tool, Johnny Cash og norske Seigmen.

groove.no møtte med Eskil Sæter, Barillion og Svein Knutsen fra Lucky Lew.

Hvordan kom dere i kontakt med Massy?

- Sylvia Massy er jo ikke akkurat ukjent. Og det er selvsagt alltid lov å sende en mail. Så da gjorde vi det, og to dager etter fikk svar om at hun var interessert i å produsere albumet vårt. Da bestemte vi oss rett og slett for å gjøre det, smiler Barillion.

- Vi fløy til Sacramento og ble værende i Weed i en måned. Det var lange dager, ofte tolvtimersøkter fra ti om morgenen til ti om kvelden. Det tar på å spille trommer i så lange økter, forklarer Eskil.

Hvordan var det å være der?

- Det var utrolig gøy fortsetter Eskil. Når vi først kom bort ble det heldigvis fort komfortabelt, selv om det var rimelig surrealistisk. Det er ganske virkelighetsfjernt å spille inn på gammelt, analogt utstyr som Rolling Stones og Led Zeppelin har brukt. Alt ble kjørt analogt med rør hele veien, frem til lagrinsprosessen da, den var på disk. Det er mye historie i både studioet og utstyret, sier han.

Har dere lært mye av Massy?

- Vi hadde jo en idé om hvordan vi ville ha ting, og på veien dit fant vi ut at vi hadde havnet i et ekstremt godt samarbeid. Dette resulterte i noe som etter vår mening ble fantastisk bra. Massy visste hvilke tråder hun skulle trekke i for å dra det beste ut av hver og en av oss, sier Svein.

- På den måten har vi fått et nytt inntrykk av hva som fungerer, og hvordan man gjerne bør bygge opp noe for å få det til å høre best mulig ut, forklarer Eskil.

Det er ikke bare Lucky Lew som er fornøyd med resultatet. Albumet har allerede fått gode kritikker i pressen, og selv likte Massey platen så godt at hun hørte på den i bilen til og fra ranchen hver dag.

Norge og bredbent rock

Dette er ikke første gangen hun jobber sammen med norske band. Både Seigmen, Animal Alpha og Major Parkinson har tidligere vært i studioet til Massy.

- Alle de norske bandene som har vært hos Massy har jo langt på vei utmerket seg i norsk musikk, sier Svein.

- Det er jo muligens en bølgeeffekt i dette også, når først noen norske band har vært der, så blir gjerne andre norske band inspirert, forklarer Eskil.

Det kommer fort frem at gutta er veldig fornøyde og entusiastiske over å ha arbeidet sammen med Massy. Hun har en evne til å få frem spesielle uttrykk, og definerte langt på vei Tool da hun produserte deres Undertow-album.

- Det er jo trossalt bredbeint rock'n'roll vi holder på med, og Massy er vel den produsenten som kan gjøre vår musikksjanger bedre, forklarer Svein.

- Selv om det er et sjansespill – en blinddate – å dra over, så føler jeg vi traff spikeren på hodet. Hun har en egen evne til å få fram en sound og et uttrykk som mange norske band er på utkikk etter. Jeg tror ikke vi hadde funnet den sounden og det uttrykket her i Norge, sier Barillion.

Weed og weed

Lucky Lew tilbragte en måned i studioet til Massy. De forklarer at byen har sin sjarm. Weed har rundt 3000 innbyggere, og de kom fort i kontakt med de lokale innbyggerne. Byen er nok mest kjent som et tilholdssted for hippier som ville vekk fra maset i Los Angeles, og andre storbyer, på 70-tallet. Og med hippiene så kommer:

- Stedet heter jo Weed, og det var det mye av i lokalsamfunnet, forteller Svein.

- Weed er jo tydelig et gammelt hippiesamfunn. Massy gjorde som mange andre, rømte til Weed for å starte studioet sitt der, forklarer Eskil.

Muligens et sjakktreff fra Massys side. Listen over store navn hun har jobbet med blir bare lengre og lengre, og nå er Lucky Lew fra Bergen også inne i det gode selskap.

Massy kjøpte seg en ranch i Weed, og er nå i god gang med å kjøpe opp hele byen, gliser Eskil.

Sylviaville, blir vel det nye navnet, ler Svein.


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Beach House - Beach House

(Carpark / Bella Union)

Den sterkaste amerikanske debuten sidan REM gav ut smått legendariske Murmur?

Flere:

Efrim Manuel Menuck - Plays "High Gospel"
David Thomas Broughton - The Complete Guide to Insufficiency