The joy of Loch Ness Mouse

Geir Levi Nilsen har reist til et rødmalt hus i Aurskog-Høland for å møte Jørn Åleskjær i Loch Ness Mouse.

Undertegnede befinner seg på Hemnes i Aurskog-Høland, en nydelig og idyllisk vakker liten bygdeperle av et sted. I et rødmalt gammelt hus sitter jeg og Jørn Åleskjær fra gruppa Loch Ness Mouse og prater. Loch Ness Mouse er en spennende gruppe både musikalsk og tekstmessig. Noe av det som gjør bandet interessant er at de tar utgangspunkt i sitt lokale miljø.

Jeg har tidligere skrevet artikkelen Fra Frysja Til Imerslund, publisert her på groove.no, som tar for seg alle de feil som norske artister opp gjennom årene har gjort ved utenlandslanseringer, f.eks. ved å prøve å late som man er kosmopolitiske jetset-rockere fra New York i tekst, musikk og image mens man egentlig bor på hybel i Fredrikstad og knapt nok har penger til bussen inn til sentrum. Norsk rock fornektet i tiår på tiår sitt eget kulturelle og lokale ståsted, antageligvis på grunn av mindreverdighetskomplekser. Det var ikke før på begynnelsen av 1990-tallet at norsk rock ble voksen og begynte å inkorporere sitt eget kulturelle ståsted, som f.eks den nord norske technoen med sitt arktiske image, black metal bølgen med norsk natur, norsk historie, vikingmytologi, etc. eller samiske artister med sin branded etno-kitsch.

Aurskog-Høland

Loch Ness Mouse er også voksne artister hvor f.eks. tekstene og plateomslagene handler mye om livet på landet i Aurskog-Høland på steder som Skullerud og Hemnes. Deres første utgivelse From the Countryside, en vinylsingle fra 1994, hadde et omslagsbilde fra Skullerudsjøen hvor Åleskjær-brødrene var avbildet i en båt. Tekstene deres er også hjemlige og handler om det dagligdagse livet i Aurskog-Håland. På plata Flair For Darjeeling har de flere låter hvor dette er tilfelle, mest tydelig på låta Hayland (Høland, geddit?) hvor det sies: "I like the smell of petrol and to go fast in a car in the Hayland evening... we're coming home to Hayland, Louie licks our hands..."

En annen låt Narrow-Gauge Railways handler om den smalsporete jernbanerlinja i Aurskog-Høland som ble nedlagt i 1961. Double Whammy handler om en lossekran for tømmer ved Skullerudsjøen i Aurskog-Høland som ble erklært som "beskyttet kulturminne" hvor teksten handler om at krana etter det blir demontert i nattens mulm og mørke og senket ned i innsjøen. Også en sann historie ifølge Jørn Aaleskjær. I samme leia er Vespa 50 som handler om en kompis som stikker innom på moped. Mens andre tekster er mer inspirert rundt kulturen av den engelske psykedelia-naiviteten, som f.eks. A Picture in My Grandmother's Book, som har en tekst som like gjerne kunne vært skrevet av Syd Barrett anno 1967. Men Jørn Åleskjær påpeker at teksten i nevnte låt er sann og forteller en autentisk historie.

Gruppa ga ut sitt første album i 1998 kalt Flair For Darjeeling. Denne er veldig poppete i en britisk tradisjon av hardtslående kraftpop med intense psykedeliske undertoner. Plata begynner med Judy som åpner med de sureste out-of-tune durstemte gitarakkordene noensinne. Ellers domineres den av Beatles-lignende/Beach Boys-influert harmonivokal, enkelte av låtene har en del sære taktskifter og breaks som er ganske ekstraordinære, som 15th Floor; hardtslående kraft-pop, Faces Around Me ; naiv, skranglende vimsete psykedelia i beste britisk 67-stil, Double Whammy har en Who-60s-lignende gitar-riff, en knall pop-låt! Hele Flair For Darjeeling er gitarbasert og dyrker den kosete og intime psykedelia-popen fra 1967.

INTERVJU MED JØRN ÅLESKJÆR

- Loch Ness Mouse ble startet i 1992 på Sogn Studentby. Vi var fire stykker, meg selv og min bror Ole, Morten Holmqvist på bass og Bryan Hayes på trommer. Vi øvde på et musikkrom på studentbyen, forteller Jørn Åleskjær til groove.

Hva var opplegget den gang? Så dere på dere selv som et studentband?

- Det var bare jeg som var student i gruppa. Vi hadde ikke noe ønske om å være et studentband. Ambisjonen vår var å bli et band på Perfect Pop labelen. Jeg studerte sammen med et medlem av Blind Bats som også var et Perfect Pop band. Jeg spilte trommer der. På Perfect Pop var det mye snacks: Tables, Time Lodgers, King Midas, Astroburger. Vi likte kulturen der. De ga ut mye musikk som var influert av 60-talls psykedeliapop. De hadde nettverk i andre land, byttet plater. Til slutt greide vi å få kontrakt med Perfect Pop og ga ut en EP i 1994.

Hvordan var det med konserter på den tiden?

- Vi spilte vår første konsert på Aurskog Fritidsklubb. Navnet på gruppa oppsto da. Trommeslageren vår, Bryan Hayes, syntes han hørte noen som sa Loch Ness Mouse der oppe. Ellers spilte vi senere mye på Last Train, Rockall, Mono.

Men dere har eksistert i 15 år. De fleste band utvikler seg og går gjennom perioder. Hvordan er Loch Ness Mouse foreløpige livsløp?

- Den første perioden er psykedelia-perioden fra 1992 til 1998. Da vi spilte naiv pop og skranglete psykedelia. Dette var en vimsete tid hvor vi tok ting på sparket. Dette var egentlig en ganske stille tid hvor gruppa lå litt på is i ny og ne. Blant annet var det en tid hvor to bandmedlemmer bodde i Nord-Norge i ett års tid. På denne tiden brukte vi å ha regulære avskjedskonserter. Men i 1998 kom Emil Nikolaysen inn på trommer. Etter dette ble det mer trøkk og løft i musikken. Han bragte inn en mer bevisst musikk stil. Vi gikk fra å være skranglete musikalsk til å få et mer strukturert og fokusert preg. Vi gikk da bort fra den britiske musikk-kulturen til en mer amerikansk. Det ble mer vestkyst-inspirert musikk og vi fikk kontakt med det amerikanske Elephant 6-kollektivet.

Hva medførte dette?

- Vi ga ut andre albumet Key West i 2002. Den fikk 5 på terningen i Dagbladet og VG og ble nominert til Alarmprisen. Dette er da vår andre periode, tiden fra 1998 til 2002. Vi var da veldig west coast og Beach Boys influert. Vi gikk fra et 60-talls sound til et 70-talls sound. Emil sluttet i 2002 og Hilma Nikolaysen overtok da på trommer. Henriette Akerholm tok senere over trommene og Hilma gikk over til å spille bass gitar. Key West-plata bragte inn keyboards i gruppa via Helga Trømborg.

I tekstene deres er det en del ting som går igjen. F.eks. landlig idyll. Dette fungerer på grunn av sin autentisitet. Som denne hunden Louie som går igjen på flere av tekstene på plata.

- Louie er hunden til Brian Wilson. Brian hadde jo flere hunder men dette er hunden som er med på Pet Sounds.

Javel. Hva har egentlig Beach Boys og Brian Wilson betydd for dere? Hvilken periode av BB er det dere sverger til?

- Beach Boys har hatt stor innflytelse på Loch Ness Mouse helt fra de siste låtene vi spilte inn på Flair. F.eks. The Breve og Faces Around Me. Men enda mer på Key West. Mye harmonisering,og også bassspill, bruk av piano og keyboards. Litt mer orkester og mindre harving på gitarer. Mer luft i lydbildet. Hva som angår periode er det de sene 60-tall og tidlige 70-talls platene som har vært en stor inspirasjonskilde: Pet Sounds, Smiley Smile, Wild Honey, 20/20, Sunflower, Friends, Holland og Surf´s Up. Etterhvert også mye inspirasjon av låtene til Dennis Wilson på BB-platene. Vi spilte sammen med og ble kjent med norgesvennene Ladybug Transistor som også var mye influert av BB.

Persongalleriet i tekstene deres, der er det en del navn som går igjen, Er dette fiktive personer eller henspeiler de på noen spesielle mennesker?

- Personene er fiktive men noen av dem kan jo ha hentet litt fra ting hos noen vgirkelige personer, særlig med hensyn til tanter og bestemødre.

15 år

Dere har et 15-års jubileum nå. Hva er planene for dette? Konserter? Plater? Events? Whatever?

- Planen for 15-års jubileet er å spille inn et minialbum i november og ha det ute før jul. Det blir antageligvis 6 nye låter spilt inn mest mulig live i studio med forholdsvis enkle låter i forhold til albumet som kommer neste år som blir mer hi-fi enn noen gang før.

På disse femten årene: Hva er det verste dere har opplevd som gruppe? Og hva er den beste opplevelsen?

- He-he. Vanskelig å svare på. Verste...vet ikke... kanskje når vi skulle spille på Sørumsand: vi hadde øvd inn hele settet med Amy Jubb på trommer og folkene som booka sa alt var i orden. Vi kommer til Sørumsand, bærer inn utstyr osv og så viser det seg at de ikke har PA. Null sanganlegg. Men de kjente noen som kunne skaffe utstyr hvis vi betalte. Morsomt. Det ble ikke noen konsert. Beste: all god respons live og ellers pluss vennskap.

Du og broren din virker som kjernen i gruppen. Har det alltid vært slik og kommer det alltid til å bli sånn?

- Ole er jo lederen for gruppa. etter at jeg sluttet å spille live (etter Friends & Fenders). Nå er det jo ny besetning som er permanent. Men som låtskrivere er det jo Ole og jeg som står for det meste. Håvard har jo bidratt litt på noen låter. Men han er veldig god på å finne akkorder og keyboardlyder pluss at han spiller cello i tillegg til bass. Ruben Dalen, den nye trommisen er også med og arrangerer låtene og kommer opp med beats. Helga er jo den tredje fra Skullerud og stødig keyboardist. Kåre er jo helt ny i bandet, men er en gammel bekjent. Og har spilt i mange band tidligere.

Loch Ness Mouse kommer nok altså til å fortsette. Intervjuet er over og jeg begir meg på vei hjem. Idet jeg skal rygge min Toyota Hiace ut av eiendommen greier jeg å kjøre meg fast på et jorde. Hjulene spinner i bløt mark og gjørme. Med ratt-akrobatikk og kløtsj-steppdans greier jeg å kjøre meg ut igjen på den lille skogsveien ut til sideveien og inn på hovedveien til Hemnes sentrum. The joy of country life. The joy of Loch Ness Mouse.


comments powered by Disqus

 



Per Ebbe Helberg, the Loch Ness Mouse fanclub, avd
2007-11-18Ka då ittepå?

Pent intervju, men det må da komme en del 2, om hvordan LNM havnet i soul-sumpen, og om Jørns lo-fi-pop "back to the roots" hjemmeprosjekt "Monobird".

Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


KRAMPE - eller hvordan en snarvei førte til at du gikk deg vill i skogen

Fortellingen om progressiv rock er fortellingen om en utvikling. Dens historikk har ingen egentlig begynnelse eller slutt., men heller er det en påpekelse av interne faser i en bestemt musikkstil.

Podium

Hovedsiden / Siste:

The Secondhand Emporium søke...
14.11.17 - 12:09

Veldig fint innlegg, takk 192.168.0.1...
08.11.17 - 10:05

Jeg er enig med...
08.11.17 - 10:04

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo