Intervju: Joddski

Tungtvann-helten Joddski slipper ny plate på mandag, men er for øyeblikket mest kjent fra Det Store Korslaget- hvordan er dette mulig?

Relaterte sider:

Tungtvann

Joddski

Foto: Presse/Bonnier Amigo

Jørgen Nordeng, aka Joddski eller Jørg-1 om du vil, er en av de dyktigste og lengstlevende artistene i norsk musikkliv. I løpet av karrieren har han vært med å starte opp det som var en av norsk hiphop sine flaggskip i nasjonal og internasjonal standard; Tungtvann.

Men mye er forandret siden starten i Bodø, og det var til min store forskrekkelse at jeg, som gammel Tungtvann-fan opplevde å se Jørg-1 og Jan Steigen (aka Håvard Jensen red. anmerk) i en reklamespot for Det Store Korslaget. Hvordan kunne dette skje? Jeg besluttet å spørre ut den plateaktuelle artisten via e-post, og gikk inn med ganske hevede skuldre, men endte egentlig opp med å arrestere meg selv på slutten.

Først av alt: Som gammel Tungtvann-fan, musikkelsker, kultursnobb osv: Hvorfor i alle dager var du og Jan Steigen med i det Det store Korslaget?

Fordi Bonnier-Amigo har det som klausul at man må være med i minst ett realityshow før man får slippe plate.. Neida. Jeg sa jo i utgangspunktet nei, men når de ringte og tilbydde meg å ta med Steigen begynte jeg å tenke litt. Det er tross alt musikk programmet handler om, og når vi fikk avklart at vi stort sett bestemte alt vi skulle gjøre selv ble det lettere.

Tungtvann satset jo mer i retning av Skandinavisk herredømme, kanskje spesielt på III: Folket Bak Nordavind (2004) hvor dere hadde med AFC (S) og LOC (DK) på plata. På soloprosjektet har du med en rekke profilerte folk fra undergrunnsrocken i Norge. Er ideen her et slags crossoverprosjekt, og hvilket herredømme er i tilfellet målet denne gangen?

Vel. Noe Skandinavisk herredømme har vi aldri satset på, men vi har jo gode venner over hele Europa. Hvis du ser på creditsene på plata mi så ser du at jeg i tillegg til å ha med "undergrunnsartister, har med folk som Ida Maria og Michael fra Raga Rockers.

Også har jeg låter produsert av folk fra Nordland, Oslo, Sverige, Danmark, Polen, Østerrike og Tyskland. Så vi ekspanderer jo egentlig bare. Men, nja, om det er et crossoverprosjekt eller ikke får andre bedømme. Det er jo heilt klart en del reggae og rockeinspirasjon å spore her, men ærlig talt har jeg bare tatt med de folkene jeg respekterer og liker. Og jeg hører mye mer på Raga Rockers enn på norsk rap.

Før du og Håvard ”solgte sjela” deres til Tv2, så arbeidet dere aktivt for å holde liv i Oslos dancehall/Reggae-scene med klubbkonseptet Raggabalder, holdere fremdeles på med det, eller har dere gitt det opp, slik som Mira?

Neida, det har vært en del av livet vårt siden 2001, og vi spiller faktisk på Blå i kveld. Det gjorde vi og i Januar. Vi kom akkkurat hjem fra studietur til Jamaica hvor vi fikk nye impulser og har tatt og følt på stemninga litt, noe som var veldig spennende. Når Joddski-turne og alt er over kommer det nye mixtapes fra oss, og i fjor turnerte vi blant annet i Sverige, Polen, Tsjekkia og Tyskland, så vel som Norge rundt et par tre ganger.

I forkant av utgivelsen Krig & Kjærlighet har du gjort deg bemerket med en rekke remixes av kjente norske sanger. For å ta det litt tilbake, i 2003 var du og Lars (Sandness aka Poppa Lars) bakmenn på en av norsk raps mest mystifiserte utgivelser; Bondegrammatikk - The Mixtape, som faktisk var i salg hos Platekompaniet i noen dager. Denne var jo klin ulovlig, mens de remixene du gir ut nå garantert er klarert. Hvordan har innstillingen din til å låne andres materiale forandret seg siden starten?

Nå hadde ikke jeg noe med Bondegrammatikk å gjøre, men dette er jo noe vi har holdt på med siden tidenes morgen. Allerede før vi ga ut vår første plate brukte vi å gjøre Slick Ricks "Ladi Dadi" (som Snoop gjorde kjent) på konserter, og den fins som "skit "på Mørketid fra 2002. Det er en del av det å være rapper. I tillegg til å gjøre egne album skal man alltid være klar til å gjøre noe over dagens populære beats. Se på rappere som Gucci Mane og Lil Wayne, begge to regjerte jo mixtape-gamet i langt tid, og gjorde et par hundre slike låter før de slapp sine "ordentlige" album. I tillegg er det noe herlig upretensiøst over konseptet, som ofte drar frem det beste i rappere.

Den Nord-norske opprinnelsen virker som å være et viktig tema for deg, og denne gangen har du jo med Bødos Ingeborg Selnes blant annet. Hvor viktig vil du si dialektrappen har vært i norsk målestokk?

Nå er dette med dialektrap noe du nesten må fortelle meg hva er. Det er litt rart å enda måtte forklare dette i 2010, men alle i Norge snakker dialekt. Alle som rapper i Norge rapper på sin dialekt. Også Karpe Diem og Gatas Parlament. Det er greit at Dumdum Boys brukte bokmål i sin tid, selv om de var trøndere, men dette er det aldri noen rappere som har gjort.. ever.

Hiphop handler om å rappe som du snakker så noe annet ville vært helt utenkelig. Når det er sagt så er jeg jo ekstremt patriotisk, så hvis jeg kan benytte meg av nord-norske gjester i stedet for noen andre, så gjør jeg det. At man endelig kunne få noe musikk å forholde seg til på sitt språk er jo derimot et enormt poeng på hvorfor den norske rapen har overlevd såpass som den har.

Det er mye snakk om Lars Vaular og LidoLido om dagen, to rappere fra distrikts-Norge. Er distriktene omsider iferd med å ta innersvingen på den mer jålete Oslorappen (tenk Erik og Kriss, Karpe Diem)? Hva skjedde f.eks med Pass It-folka, raste korthuset fullstendig?

Nja, det veit jeg ikke. Når det gjelder Pass-It, så er jo El Axel aktiv så det holder, mens en del av de andre der aldri var fra Oslo til å begynne med. Name var fra Fredrikstad, for eksempel.

Jeg tror rett og slett ikke det har så mye å si hvor du kommer fra lengre. Når jeg starta skulle det liksom være en forutsetning at man kom fra en storby for å kunne rappe, dette gjelds jo ikke lenger, og det er kult. På den andre sida har du jo Oslo-rappere som Jesse Jones, og det er vel ikke akkurat jålete? Og er Bergen "distriktene"?.

Du jobber også som musikkjournalist og Natt & Dag, og sånn en gang for alle og allmennheten; hvor vanskelig er det egentlig å være musikkjournalist i Norge?

Det er en dans på roser! Da er det mye verre å være dialektrapper!

Joddskis debutalbum Krig & Kjærlighet slippes mandag 15. februar


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Thule - Liquid (Rock and Roll Dream)

()

Er progga spacerock fra Honningsvåg blant årets mest spennende utgivelser?

Flere:

Cato Salsa Experience - The Fruit Is Still Fresh
Diverse artister - Money Will Ruin Everything 2