Intervju: Helheim

Helheim fra Bergen er ute med ny skive, en konseptplate om norrøne dødskulter. grooves Håvar Lunde har pratet med bassist/vokalist V'gandr.

Bjørgvinske Helheim dro første gang ut på tokt i det Odins år 1992, og skapte seg et navn allerede i 1995 med debutalbumet Jormundgand, da de var signet på tyske Solistitum Records. Oppfølgeren Av Norrøn Ætt ble også sluppet der i 1997, før de signet Ars Metalli Records, hvorpå de ga ut EPen Terrorveldet og Blod Og Ild i henholdsvis 1999 og 2000. Disse fikk svært gode kritikker, og ble på en måte oppstarten til det som skulle bli det helt store gjennombruddet. I 2001 spilte bandet inn nok en EP, titulert Helsviti, som dessverre aldri ble utgitt, grunnet vanskeligheter med diverse plateselskap. Bandet slapp Yersinia Pestis i 2003 på Massacre Records, og bandet fikk også denne gangen kjempekritikk, men plata ble aldri den helt store kassasuksessen, visstnok grunnet slett promotering fra selskapets side.

Vi skriver 2006, og Helheim er aktuelle med The Journeys and the Experiences of Death. Dette er bandets femte studioalbum, og er et konseptalbum basert på de norrøne dødskultenes tro og visjoner omkring døden. Endelig ser også tidligere uutgitte Helsviti dagens lys, som bonus-CD til den limiterte digipack versjonen av bandets siste kreasjon.

Lang tid

Hvorfor har det tatt så lang tid å få Helsviti ut til folket, den ble da vitterlig spilt inn i 2001? Jeg forstår det slik at dere ikke har vært helt heldige med plateselskapene?

- Du kan si det slik. Massacre fikk Helsviti med på kjøpet da de ga ut Yersinia Pestis, men valgte likevel å la være å gi den ut. Helt uforståelig, egentlig, svarer bassist/vokalist V'gandr.
- Da vi valgte Dark Essence Records følte vi det naturlig å gi folket Helsviti som en bonus-CD, siden den nå etter hvert er blitt en del år gammel, sier V'gandr som kan fortelle at de nå er godt fornøyde med dagens plateselskap.

En god avgjørelse. La meg samtidig få gratulere med deres siste kreasjon. Dette er i mine ører en aldri så liten perle, både hva produksjon, variasjon og komponering angår. Til tider fremstår dere jo nesten som et progressivt metall-band!

- Takk for det. Det progressive har på ingen måte vært noe vi søkte etter. Det kom vel mer naturlig, men selv føler vi strengt tatt at vi ikke er særlig progressive.

Platen har kun vært ute i en drøy måned nå. Hvordan har mottakelsen vært?

- Til nå, over all forventning! Vi har jobbet og slitt hardere med denne plata enn noen gang før, så vi får en god følelse av å observere at andre setter pris på slitet vårt.

Norrøn mytologi

The Journeys... er som tidligere nevnt et konseptalbum. Hva fikk dere til å ville gjøre ei plate om gamle dagers dødskulter og visjonene deres?

- Det falt seg veldig tilfeldig, faktisk. Jeg studerte på dette tidspunktet norrøn mytologi på Universitetet i Bergen og leste da om bl.a. norrøne dødskulter. Jeg bestemte meg for å fordype meg på dette området og fant ut at dette ville være et interessant tema for et konseptalbum. Jeg så fort konturene av de forskjellige aspektene og historieforløpene jeg ville fortelle. Videre jobbet jeg av og på med tekstene i tre år. Det er uten tvil det hardeste og mest utfordrende arbeidet jeg noen gang har gjort, hva tekster angår. Du kan vel si at jeg presenterte hele konseptet for de andre i bandet, og fikk svært god respons. De ble mildt sagt meget tent på idèen. Hehe...
- Siden det er jeg som skriver alle tekstene i Helheim, kan du vel kanskje si at det er jeg som sitter med det meste av kunnskap om norrøn mytologi, men når alt kommer til alt deler vi alle de samme målene, og har ganske så lik ideologi.

Hvordan foregår låtskrivingsprosessen innad i Helheim?

- Alle lager musikk i Helheim. Vi kommer med det vi har, og presenterer det for hverandre. Vi kutter ut låter, forandrer låter, limer sammen låter, krangler om låter, helt til vi til slutt sitter igjen med det vi kaller vår nye plate, det ferdige produkt. Det hele utarter seg som en svært lang prosess, siden alle kommer med sine innspill.

Norse metal/vikingmetall

Med unntak av Einherjer er dere vel kanskje det eneste respektable vikingmetall-bandet her til lands. Hva fikk dere til å velge akkurat denne formen?

- Ja, hvorfor det? Hmm, vel... vi kalte faktisk musikken vår for "norse metal" i de yngre dager. Det blir vel litt dumt å kalle det det i dag, kanskje..? Vi fant vel en felles plattform i det norrøne, siden det satanistiske ikke appellerte til oss. Det var en ganske naturlig ting for oss, egentlig.

De fleste har jo som regel andre band de liker å nevne som inspirasjoner. Hvilke er deres største inspirasjoner?

- Ingen. Ganske enkelt. Vi blir inspirert av våre egne og tidligere komposisjoner. På den annen side er metal i seg selv vår inspirasjon, men egentlig innen spesielle band.

Hva slags forhold har dere til deres tidligere album? Er det noen som skiller seg ut?

- Alle er forskjellige i mine ører, men for min del holder jeg nok en knapp på debuten vår, Jormundgand.

Conclave

Tidligere har dere spilt inn plater i Grieghallen hos den etter hvert legendariske Pytten. Hva er grunnen til at dere ikke dro dit denne gangen, og hva fikk dere til å ville benytte kanskje ikke fullt så kjente Conclave i Bergen?

- Vi skulle i utgangspunktet bare gjøre en pre-produksjon av plata hos Bjørnar i Conclave, men fant fort ut at denne unge herren absolutt hadde potensiale til å bære fram et skikkelig album. Vi fikk en god deal på prosjektet og fikk bruke den tiden vi trengte. Og tro meg, den brukte vi godt!

Synthist Lindheim valgte å forlate bandet i fjor. Hva var grunnen til hans fratreden? Jeg ser trommis Hrymr er tangent-traktør på albumet. Hvordan løser dere dette live? Jeg går ut i fra at han ikke greier å spille begge deler samtidig?

- Lindheims hovedinstrument er og blir gitar, og han trivdes ikke særlig godt bak tangentene. Samtidig var han ikke hypp på å reise så mye, så vi har god forståelse for avgjørelsen han tok. Live dropper vi tangentene. Vi har et litt annerledes uttrykk live nå, men det fungerer utmerket. På plate bruker vi aldri lydeffekter eller synth, dersom vi vet at det i live-sammenheng vil fungere like godt uten.

Big Boss

Et par av låtene byr på gjesteopptredener også, der bl.a. Jiri "Big Boss" Valter fra det tsjekkiske bandet Root bidrar med nokså særegne vokalprestasjoner. Hva fikk dere til å ville bruke ham på skiva?

- Big Boss har en fantastisk styrke i vokalen sin, og vi følte det passet perfekt til de episke låtene våre. Dermed var det vel egentlig bare å spørre fyren. Ting ble sendt til ham i Tsjekkia, og han la på vokalen etter de tidsmarkeringene vi ga ham.

Hvordan ser konsertplanen ut fremover? Hjemmesida deres forteller at det er hovedsakelig festivaler som står på agendaen.

- Ja det er nok det, men slik det ser ut nå så blir det en turné i begynnelsen av november. Hovedsakelig dreier det seg om en tur nedover i Europa, men vi har ikke fastsatt nevneverdig mange datoer enda. Planen er at turen starter 3. november og avsluttes den 11. november.

Ser man det, ser man det! Dermed skulle bandet ha rimelig gode muligheter til å få promotert sitt siste episke verk; The Journeys and the Experiences of Death. La toktet begynne!


comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Gerd og Otto - Et Luftslott på Månen - Kapittel 1: 1934-1948

(Normann)

En forbilledlig presentasjon og en bauta over Otto Nielsens talenter som låtsmed.

Flere:

Tinariwen - Amassakoul
Diverse artister - Do You Know House? - Volume One