Stumme bilder + levende musikk

Årabrot til Stumfilmdager i Tromsø med ny musikk til Frits Langs klassiker Die Nibelungen: Siegfried fra 1924.

Stumfilmdager i Tromsø, festivalen der stumfilmer lydsettes med ny og levende musikk, arrangeres for åttende gang i år. Programmet er klart, og byr på en rekke godbiter for film- og musikkentusiaster på Verdensteatret - Norges eldste kino som ennå er i bruk – i perioden 5. - 8. september.

Som vanlig er det ingen rød tråd i programmet – foruten at det dreier seg om stumfilm i møte med levende musikk. Filmene spenner fra komedier til fantasy, skrekk, politisk propaganda og dokumentar om Amundsens erobring av Nordpolen. Musikalsk blir filmene lydsatt over et vidt spekter, fra pianomusikk til naken minimalisme, elektroniske rammer og støyende rock.

Støyrockerne i Årabrot – som nylig slapp sitt sjette album – har de siste årene stått bak flere stumfilmkonserter, blant annet under kinoprogrammet til Øyafestivalen og på TIFF (Tromsø Internasjonale Filmfestival), der de lydsatte The Cabinet of Dr. Caligari i 2011. Nå vender Årabrot tilbake til Ishavsbyen med nyskreven musikk til Fritz Langs klassiker Die Nibelungen: Siegfried fra 1924. Denne stumfilmkonserten varer to og en halv time og går av stabelen lørdag 7. september. Bandet spiller forøvrig en normal konsert på Bastard Bar kvelden før.

Propaganda-mesterverk

En annen godbit er det sovjetiske propaganda-mesterverket The Nail in the Boot fra 1931 (Regi: Mikhail Kalatozov), lydsatt av tromsømusikerne Christian Hollingsæter og Jon-Eirik Boska, samt russiske Andrey Iudin og Evgenia Ustiova. Musikalsk opererer kvartetten innenfor elektroniske rammer, der det gis rom for improvisasjon. Urfremføringen skjedde på Tromsø Internasjonale Filmfestival i januar i år. De som ikke fikk tak i billett da har mulighet under Stumfilmdager 7. september. Kvartetten skal for øvrig på turné med forestillingen i Russland senere i høst.

Duoen MØRK og KOL har laget musikk til tyske People on Sunday (Menschen Am Sonntag), et lakonisk, sensuelt portrett av mellomkrigstidens Berlin i regi av Rochus Gliese (1930). MØRK er artistnavnet til Benjamin Mørk, som slapp debutalbumet Karasho i fjor. Et album der cinematisk minimalisme møter rock. Mørk har også bidratt med tangenter sammen med Peter Estdahl (Kid Exodus) og Pristine. Til å lydsette People on Sunday har han fått med seg gitaristen Kristian Olstad, som har spilt med blant annet Ugress og Pluto. Torsdag 5. september kan vi se og høre resultatet.

Det amerikanske tremannsorkesteret Alloy Orchestra star bak musikken til Rupert Julians skrekk-klassiker The Phantom of the Opera fra 1925. Bandet fra Cambridge, Massachusetts, har de siden 1990 kreert sine helt spesielle lydspor til en rekke av stumfilmtidens kjente og mindre kjente filmer. Medlemmene Terry Donahue, Ken Winokur og Roger Miller trakterer instrumenter som trekkspill, synth, trommer og perkusjon, sag, klarinett – samt en rekke uspesifiserte instrumenter laget av skrammel og skrot. Fredag 6. september spiller bandet live til The Phanton of the Opera, og dagen før deltar de under åpningsforestillingen som inneholder et knippe kortfilmer.

Luftskipet Norge

Amerikanske Ben Model kommer nok en gang til Stumfilmdager. Det gjør også den britiske pianisten Stephen Horne, som skal spille egen musikk til den norske dokumentarfilmen om Luftskipet Norges flukt over Polhavet fra 1926. Horne komponerte musikken til Nasjonalbibliotekets prestisjeutgivelse av filmen på DVD, og vil 6. september fremføre denne live for aller første gang.

Festivalen avsluttes søndag 8. september med seminaret "Film og musikk, Musikk og film".

Mer om Stumfilmdager i Tromsø finner du HER.


comments powered by Disqus