Pen Jakke
Gatas Parlament
URO

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Klovner på hospital

Tre små, halvslappe spark fra klovnene lover ikke særlig godt for kommende dyster.

Klovner I Kamp er tilbake med forløperen til høstens albumutgivelse, Kunsten å Fortelle (2003). Fritt Vilt inneholder tre spor med dertil instrumentalversjon av de tre (for de spesielt interesserte). Med Schwin (1999) og Bjølsen Hospital (2001) på samvittigheten har Klovner i Kamp posisjonert seg som storselgere av norskspråklig hiphop. Sammen med Tungtvann, Pen Jakke, Apollo, Uro og selvfølgelig Gatas Parlament, har de åpnet opp for at det går vel så bra an å rappe på norsk som på engelsk. Dr. S (Sveinung Eide) er igjen fast medlem av bandet, og alt lover vel før klovnene spiller opp til dans for tredje gang.

Som teaser og veiviser for det kommende albumet gir ikke Fritt Vilt særlige hint om hva som skal komme, da låtene spriker i tre forskjellige retninger og egentlig ikke impliserer noe særlig nytt. Som EP i seg selv er det dertil lite interessante varer det bys på. Tittelkuttet er vel noe av det mer knusktørre stykke hiphop jeg har hørt på en stund. Flate og gnagende beats som sniker seg under en tekst som på det beste er dyster og innviklet, og på sitt verste gir spasmer av kjedsomhet. Etter to og et halvt år uten utgivelser er det ikke akkurat gledelig gjenhør dette skaper, dette er tekstmessig langt unna Nattens Sønner, og sørgelig langt unna humoren til for eksempel Kaninkoker. Konger i Kamp, produsert av Goldfinger/Fingern, er et hakk opp igjen på skalaen med en passende tøff tone og mye mer trøkk. Ikke nok til å skape langvarig glede, men fett nok. Så gjør klovnene nok et plask med Sånn Ruller Vi, som kort fortalt eufemistisk kan omtales som deres musikalske svar på "Summertime" med Jazzy Jeff & Fresh Prince. Klovnene ruller her rundt "med stiv kuk" og ler av den syke verdenen. Det er ikke verken morsomt eller interessant nok, og her finner du både trasige nødrim og glaserte beats. Det blir faktisk litt trist å rulle gjennom disse låtene flere ganger, og svakheten i musikken blir ikke mindre hørbar når man gidder å sjekke ut instrumentalversjonene. Disse fungerer vel kun som innsovningsmedisin, og har ingen berettiget plass på plata.

Jeg har som sagt ingen peiling på om dette er representativt for klovnenes kommende album, men jeg håper i hvert fall at det ikke er det. For varm gjensynsglede ble det ikke. To tette badehetter og en halvbra varmer ikke nok for meg. Forlang bedre varer!