Mysterious Walks - St. Thomas (2000)
A Long Long Time EP - St. Thomas (2003)
A Long Long Time EP - St. Thomas (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nytt comeback

Hevnen er søt, men det er ikke alltid det blir best musikk av å være hevngjerrig.

Det er et ambisiøst prosjekt Saint Thomas Hansen har satt i gang med sin femte plate Children of the New Brigade. For det første er den et oppgjør med alle som noen gang har mobbet medelever på skolen. I tillegg er den Saint Thomas' svar på tiltale etter at hans forrige, Let's Grow Together som kom så sent som i 2004, ikke ble så godt mottatt som hovedpersonen alltid forventer. Hansen stiller skyhøye forventninger til seg selv, ikke minst hva gjelder kritikker og listeplasseringer. Han er på de fleste måter en annerledes artist.

I stedet for å sno seg unna alle spekulasjoner om at han også gjør dette for å tjene penger, vender Saint Thomas den ærlige siden mot alle som vil ha en bit av artisten. Under lanseringsturneen like etter slippet av Children of the New Brigade ba han innstendig folk om å kjøpe platen. Gjerne én til en venn også. Han hadde en vond kredittkortregning å betale, må vite. Men likevel klarer ikke den dønn ærlige utgaven av plateartisten (en utgave som ofte møtes med hoderisting i jantelovs-Norge) å skjule det som egentlig finnes bak det til tider stressende ytre. Nemlig en dyktig låtskriver som "er født til å skrive en låt om dagen" som han selv sang på den forrige plata. Også på denne nye er det nok fengende melodier til at vi aldri kan avskrive Saint Thomas.

I Last Word er budskapet at siste ord ikke er sagt, og at han mer å komme med. En tydelig bitter og hevngjerrig Hansen. Paradoksalt nok blir dette til et av platas fineste låter. Singelen Morning Dancer er umiskjennelig Saint Thomas, ikke minst på tekstsiden. Det er ikke lett å tvinne sammen de løse trådene til en historie, men det er jo nettopp slike absurditeter fra dagliglivet som er et av hans mest unike varemerker.

Hans tidligere varemerke, og det som oftest er blitt møtt med mishagsytringer i tillegg til hans noe spesielle engelskuttale, er stemmelikheten med legenden Neil Young. På Children of the New Brigade er ikke likheten verdt å nevne lenger, samtidig viser han på melodisiden at han har et større register å spille på enn tidligere, og da tåler han sammenligninger med storheter som The Byrds også. Han gjør i hvert fall et morsomt skjult spor hvor han synger om noen av sine musikalske forbilder. Melodiregisteret viser seg blant annet i den jazzfriske åpningen LA Man, hvor vi møter en mer moden Saint Thomas enn noen gang. Og han er jo absolutt inne på noe her:

"I sing with the most convincing voice
And let the world listen..."

Of Course You Where There har et veldig fint refreng, og er den Saint Thomas vi etter hvert kjenner svært godt. Likevel er den av flere låter som blir for messende for min smak. De kan avsløre det som jeg ser på som hovedproblemet for hele Children of the New Brigade: En artist som vil litt for mye. Det er derfor mindre umiddelbarhet og sting i hans melodier denne gangen, noe som bekrefter tankene jeg hadde i innledningen om at Saint Thomas virkelig skulle bite fra seg på denne plata!

Likevel er det også her sprudlende overskuddslåter som det alltid har vært så lett å like. Både The Long Goodnight og tittelsporet oser det kreativitet og låtteft av. Førstnevnte med et av de beste riffene Thomas Hansen har skrevet noen gang, selv om melodien minner vel mye om en Magnetic Fields-låt. Dream On, hvor han forteller om en ensom soldat fortapt i mørket, er av den såre sorten, som hadde glidd rett inn på hans to første plater Mysterious Walks og I'm Coming Come.

Endeløs amerikansk steppe har aldri vært et fremmed miljø for Thomas Hansen. Sheer Wonder er en tolkning av hans nye favorittband, fransk/svenske Herman Düne. Begge medlemmene av det bandet er også med på instrumentsiden på plata som viser en Saint Thomas i fornyet utgave av seg selv, uten at det karakteristiske er borte. Takk og pris for det. Så får vi håpe at han legger igjen bitterheten hjemme neste gang. Den kler ham nemlig ikke like godt i et platestudio.

Det blir nok helt sikkert en ny Saint Thomas-plate allerede i 2006. Som undertegnede skrev på slutten av anmeldelsen av hans beste og mest sammensatte plate Hey Harmony fra 2003; nye live-favoritter lover også denne gangen meget bra for fremtiden. Saint Thomas rusler sannsynligvis og nynner på en ny låt når du leser dette også.