Tony Joe White
Lynyrd Skynyrd
The Band

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Soft South

To relativt unge menn fra en liten by i Florida gir oss smakfull musikalsk restemat.

For ti år siden ville jeg nok ikke gitt ei skive som dette mange sjanser. Det er vel kanskje et tegn på at smak modnes og at man i møte med god musikk utvider sine horisonter. Mofros andre album inneholder nemlig en deilig blanding av blues, rock og soul. Alt sterkt preget av sørstatenes varme og mystikk. De blander elementer fra stilene på en enkel og effektfull måte.

Lochloosa er soft uten å være softrock og sørstatsrock uten å være redneckflørt. Soulpreget kommer fra andre hvite artister som Tony Joe White. Mofro har på slike ingredienser klart å lage er musikalsk gryte med sterke smaker og mørt kjøtt. Man har smakt alt før, men kanskje ikke i denne sammensettingen. Noen få låter når ikke helt opp og hindrer dette i å være en av 2004s virkelig minneverdige skiver. Likevel er dette en CD som bare kan gå og gå og gå... langt utover høsten, vinteren og inn i neste sommers hetebølge.

Tittellåta handler om markedstilpasset og kapitalistisk forsøpling av hjembyen, men viser fortsatt en voldsom kjærlighet til stedet. En enkel, men svært gripende låt. Et annet høydepunkt er sumpsoul-låta Ten Thousand Islands. Her kan man kjenne et gufs av både alligatoryngel og voodoo. Det samme kan sies om den den noe strengere og bluesa Gal Youngin.

Med Dirtfloorcracker beveger man seg inn i Lynyrd Skynyrd-land, uten at det virker bråkjekt eller breialt. Det samme gjør de i Six Ways From Sunday. Her rocker de noe mer, men kommer fortsatt ikke til å skremme vannet av svigermora di. JJ Greg har en stemme man gjerne lytter til og stoler på. Musikken er så nær og stødig at man lett opparbeider et vennskap med flere av låtene.

Lochloosa er ei plate å bli glad i og som sikkert kan framkalle hjemlengsel hos de fleste. Den har også mer sjel enn hva en artist som Eric Clapton noengang kan håpe på å oppnå igjen. Flere burde følge nøye med på hva denne duoen kan komme opp med i videreutviklingen av sine egne røtter.

CDen har visst også en video, men den er det umulig å spille på min PC.