Dalakopa
Sudan Dudan
Anne Kristin Stakston

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Shaken, not stirred?

Musikk for de lyse sommerkvelder og danseglade føtter i bygd og by.

Steinsprang er siste utgivelse fra folkemusikklaget Kvarts, en nytenkende gjeng som gjennom fikse omarbeidelser av tradisjonsmateriale lager folkemusikk for en ny tid. Tenk på dreieskiva på gamle radioapparater. Mens du skrur ("scroller" heter det vel nå) deg bortover søkebrettet fanger du opp snutter og brokker av all verdens musikkuttrykk. Slik er det med Kvarts: De "tager litt av alt", med Hannah Winsnes, og tilfører et pletora av elementer til norsk tradisjonsmusikk, mikser og stemmer, speller og danser. Shaken, not stirred? Vel, først blandet, så foredlet, er vel formelen. Og slik som den virker! Gammel vin på nye flasker, musserende og med trykk.

Steinsprang gyver rett i øret og er en helt og holdent bejaende opplevelse, fra du åpner opp den meget delikat utformede plata med fyldig innleggshefte, til siste strofe er klinget ut. På hele 18 spor er Adam i paradis. Her er det mye rart. For eksempel den fyrrige Rosehalling, en originalkomposisjon av Kvarts' egen Øystein O. Rudi med nærmest spanske overtoner. Dette er en halling som nærmest hensetter lytteren i en westernfilm, og det funker som bare det. Korføre heve du skikka deg so (trad., spor 9) er platas eneste vokale innslag, en kompakt dose resolutt livsvisdom og en formidling av forsmedelse av universell karakter. Den, skal vi si, både "rocka" og "coole" nr. 13, Halling etter Hjalmar Fjellhammer (trad.) har både tango og bluestakter, og transporterer den opprinnelige musikken over land og blåner.

Munnspillet på nr. 11 (Tre rilar, trad.) viser oss dette som fullt integrert folkemusikkinstrument. Dette var ingen selvfølge for få år siden, og inspirasjonen er kanskje amerikansk folk music sin bruk og opphøyning av harmoikaets plass som instrument. Glemme skal vi heller ikke vår egen Sigmund Groven og hans engelske forbilde Tommy Reilly for deres enestående innsats for dette "sjøulkens og cowboyens instrument."

Slik kan vi fortsette å framheve de enkelte sporene på denne flotte plata. Den elegante Vals etter Hans W. Brimi, poetiske Mariannes polska, kraftfullt maskuline Säbb Jon eller Augustblomen med sitt irske patos, en aftenstemning som coda for hele plata.

Mollstemninger, glade masurkaer, setervollens toner og tradisjonelle melodier i arrangementer som sprenger rammer for tid og rom. En "trez dansant" plate, smakfull, leken, yndig og med den rette reisning. En klassiker.

Sleepy Sun - Fever

(ATP Recordings)

Øya-aktuelle Sleepy Sun har sluppet sitt andre album, nok en god grunn å dukke opp i Middelalderparken også i år.