cover

Rooty

Basement Jaxx

CD (2001) - XL / Playground

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk / Pop

Stiler:
Dance / Pop / UK garage / Techno / Samplehappy / Disco / House

Spor:
Romeo
Breakaway
SFM
Kissalude
Jus 1 Kiss
Broken Dreams
I Want You
Get Me Off
Where's Yo Head At?
Freakalude
Crazy Girl
Do Your Thing
All I Know

Referanser:
Deep Dish
Prince
Daft Punk
Laurent Garnier
Underworld
Faithless
Armand van Helden
Tony Humphries

Vis flere data

Se også:
Kish Kash - Basement Jaxx (2003)
Scars - Basement Jaxx (2009)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)


Camberwell Carrot II

Basement Jaxx oppfyller kravene til dansehungrige diskofreaks.

Basement Jaxx leverer sin andre Camberwell Carrot, denne har de døpt Rooty. Dette er Jaxx' oppfølger til deres publikums-, og kritikerroste debut Remedy fra 1999. Remedy solgte 40 000 eksemplarer i Norge og ca. en million på verdensbasis, noe som tyder på en formidabel suksess.

Basement Jaxx blir kalt innovatører. For house- og dancepurister som ikke har sett utsiden av kjellerklubbene er de antagelig det. Jeg kan ikke se noen revolusjonerende trekk av herrene Felix Buxton og Simon Ratcliffe som påkaller et stort ord som innovativitet. De fornyer kanskje incestuøs dance-musikk ved å inkorporere elementer fra andre genre, men de hverken utvikler i stor grad eller gjør noen forsøk på å intellektualisere dansegulvet. Dette blir bare nok et dansealbum. Den seriøse tanken bak musikk har liten plass på diskoteker, her er det stort sett snakk om nytelse, livsutfoldelse og hedonisme. Innovativitet og originalitet innenfor elektronisk basert musikk finner sted på helt andre scener enn de Basement Jaxx frekventerer.

Noe må det være med denne sommeren, ikke bare løper det rundt en skokk gale pyromaner i Oslo, Basement Jaxx har ifølge vanligvis pålitelige kilder levert et av tidenes beste album! Dette er nok et eksempel på det patetiske behovet for å samle seg rundt EN greie som ALLE kan være enige om.

Nok galle.

Til tross for at Rooty er en dørgende kjedelig plate har den noen fikse øyblikk, og Buxton/Ratcliffe hever seg over den gemene hop ved å levere en gjennomarbeidet skive der det hviler kvalitet over produksjonen.
I en mix av r'n'b, soul, funk, dance, disko, leftfield house, cut-up house, euro-pop, electro (pust i bakken), og den tradisjonelle dunkende bassrytmen, er det referansene til Prince som er de mest spennede øyeblikkene på platen. Sjekk ut Breakaway og SFM. Men disse låtene er ikke i nærheten av den samme elegansen Prince fremviste en gang i tiden, og de redder på ingen måte platen.

Hvis du er ute etter innovativ dansemusikk kan for du eksempel sjekke ut Pole 3, 360 Business/360 Bypass av Pan American eller Rob Mazureks versjon av Blow Up. Jeg lover nye og ekstremt fete opplevelser!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Supersilent - Supersilent 7

(Rune Grammofon)

En knallsolid konsertfilm med flere store høydepunkter. Hiorthøy og Supersilent i sublimt samspill.

Flere:

Pow Pow - Last Days On Earth
Flunk - For Sleepyheads Only