[capsule review in English available]

Ai Phoenix
Ed's Redeeming Qualities
The Shaggs

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Orvilles reiser

Love is in the air. Love is everywhere. Love is when you're near...

Bernard og Bianca kjenner vi nok best fra Disneys fantasifulle verden. Historien om den vågale Bernard og glamorøse Miss Bianca som svever avgårde på albatrossen Orville er blant underholdningsmaskinens historiske øyeblikk.

Et slik kjært øyeblikk ligger også til grunn for bandet av samme navn. Det er en duo bestående av Robert Jønnum og Guro Strande (begge kjent fra St. Thomas). Ikke bare spiller de sammen, de er også lykkelig gift, noe som tittelen The Wedding Present indikerer. Det samme gjelder for innholdet her, som holder en nær og hjemmekjær stemning preget av - nettopp ekte kjærlighet.

Musikalsk plasserer Bernhard & Bianca seg i et melankolsk og søtt hjørne. De kan gi assosiasjoner til alt fra Yo La Tengos ballader til The Shaggs' skramlete sjarm. Vi kan også høre spor av Mazzy Stars hviskende skjønnhet (The Garden is Quiet, Say My Name) og Ed's Redeeming Qualities' naivistiske popmelodier (Sweet Home). Denne blandingen blir aldri kaotisk, da det overordnede uttrykket til bandet aldri forsvinner. Deres første(?) liveopptreden (Gloria Flames, august, 2002) var preget av en meget uhøytidelig og vi-bare-koser-oss estetikk, og det smitter også over på mange av låtene her. Den fengende Crazy Tonight, med det smittende banale refrenget: "Love is in the air. Love is everywhere. Love is when you're near..." virker ektefølt, og nødrimene som droppes blir ikke flaue, men heller hyggelige.

De naive og søte låtene møter sine overordnede i duoens melankolske øyeblikk. Drømmelåter som The Garden is Quiet og Say My Name forhindrer at Bernhard & Bianca blir bare koselige og å-så-søte. Aller best er de på den avsluttende og himmelske hyllesten til isdronningen Sonja Henie.

The Wedding Present er en slik plate som etterlater deg i godt lune. Kjærlighetsfølelsen smitter kanskje over på de parene som lytter også, så da har i hvert fall Bernhard & Bianca tilført noe positivt. Som en ekte melankoliker hadde jeg gjerne sett at de prioriterte disse stemningene i større grad, men man får vel bare vente tålmodig på skilsmissen.