Unida
Queens of the Stone Age
Fu Manchu

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ørkenstjerner

Nytt ørkenrock stjernelag i kjølvannet av Kyuss

I kjølvannet av oppløselsen av det legendariske ørkenrock/stonerbandet Kyuss har det etterhvert kommet mange utgivelser. Siste prosjekt uter Che med en 7 spors cd kalt Sounds of Liberation. Che fortjener i høyeste grad betegnelsen supergruppe da de stiller med Alfredo Hernandez (Kyuss) påtrommer, Brant Bjork (Kyuss, Fu Manchu) på gitar/sang og Dave Dinsmore (Unida) på bass.

Etter fjorårets mange vellykkede ørkenrock-prosjekter, blant andre Queens of the Stone Ages Rated R, Unidas debut album (med årets låt "You wish") og Brant Bjorks soloalbum Jalamanta, var det med store forventninger jeg satte Sounds of Liberation i cd-spilleren. La oss ta det først som sist - jeg ble ikke skuffet. Platen er mindre ørkenrock enn ventet, men i stedet byr bandet på real rock'n'roll. Fokus er skiftet fra Sabbath til Thin Lizzy, uten at man har mistet det hypnotiserende drivet som kjennetegner mange av utgivelsene på selskapet Man's Ruin.

Platen åpner med Hydraulicks som groover av sted og du kan formelig se Phil Lynnot smile i graven. Den fortsetter i samme stil med The Knife, før det hele roes litt ned med det deilige intropartiet i begynnelsen av instrumentalen Pray for Rock, før bandet droner avsted igjen. Tittelsporet kunne like gjerne vært Kyuss eller tidlig QTSA. Unødvendig å si at det er en kongelåt. Femtesporet Adelante er platens dårligste - men bevares, det er ikke noen dårlig låt, men det holder ikke samme standarden som resten av platen. Heldigvis er det rett opp i standard med neste låt Blue demon (igjen ørkenutgaven av Thin Lizzy). Albumet avsluttes med nok en droooonende instrumental der Alfredo Hernandez og Dave Dinsmore (som på resten av platen) viser at de er en av de beste rytmeseksjonene innen ørkenrock/stonerrock miljøet.

Platen er i tillegg deilig produsert, med et klart og skarpt lydbilde - man kan til og med synge med hvis man vil, siden vokalen for en gangs skyld ikke er gjemt midt inne i gitariffene. En finfin plate for sommerkvelder med rikelig med ørkenbrus som godt selskap.