[capsule review in English available]

Popface
Sugar

Daydream Receiver - Askil Holm (2003)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Under pari

Prematur og enkel rock med boyband-appell fra ByLarm-yndling.

Seven Days In The Sun er den andre EP'en til Askil Holm fra Namsos. 21 år gamle Holm er for tiden bosatt i Trondheim, når han ikke turnerer i Norge, Danmark og Tyskland. Holm er kjent for å gjøre forrykende konserter, og gjorde inntrykk på både presse og bransje under by:Larm i Kristiansand.

Holm og hans band reiste til Bergen for å hente inspirasjon til denne plata, som er den andre i rekken etter debut-EP'en The Boy With The Boomerang. Det er allikevel ikke mye som minner om Bergen på Seven Days In The Sun. Selv om Holm benytter seg av den glitrende produksjonskompetansen som befinner seg Bergen, er det ikke gitarbasert powerpop vestlandsbyen er mest kjent for i dag, Bergen er heller ikke kjent for sol syv dager i uken som tittelen antyder. Holm representerer også noe annet enn Röyksopp og Poor Rich Ones som er blant bandene som har gjort Tinnitus studio kjent, selv om William Marhaug og Bjarte Ludvigsen kjent fra sistnevnte band, bidrar på platen.

Musikalsk sett slekter Holms prosjekt mer på den ekstremt gitarbaserte powerpop'en til Stavangerbandet Popface, som også er ute med ny plate i disse tider. Ellers må vi ut av landet for å finne artister og band som James Iha, Oasis, Sugar og Foo Fighters for å plassere Askil Holm på kartet. Holm har mye av disse bandenes sound i seg i form av den fengende, melodiøse og poppa gitarrocken de var med å gjøre populær på 90-tallet.

Seven Days In The Sun har et fyldig sound og lever på et stort antall musikere fra Bergen og Trondheim som bidrar til å gi platen et rikt og bredt lydbilde. Holm mestrer utfordringen det ligger i å orkestrere så mange musikere, og han har fått hjelp til det av Bår Stenvik.

Det er det ene beinet Askil Holm har å stå på.

Selv om han har en viss fartstid som låtskriver, er låtene han har produsert til Seven Days In the Sun svært tynne saker. Både musikalsk og tekstmessig.

Dette er et sammensurium av rock som har rullert i eteren siden Led Zeppelins dager, uten at Holm fremviser noen form for særegenhet eller originalitet i låtmaterialet. Platen er spekket med riff, overganger, melodilinjer og stemninger kjent fra andre indie-band, uten å utvikle eller tilføre noe som helst. Han har et så irriterende rendyrket forenklet uttrykk at man skulle tro låtene var skreddersydd for å lure tenåringer til å løpe til platebutikkene. Holms uttrykk ligger i et grenseland mellom de typiske boybandene og melodiøs indie-rock, og er i så måte sammenlignbar med Trondheims-bandet Thrush.

Det tekstmessige inntrykket er også svært enkelt; det dreier seg om svært enkle refleksjoner, barndomskjærlighet, og minner om sol og sommer. Antall nødrim er stort, og det finnes ingenting og lese mellom linjene, eller stemninger og strømninger i lydbildet som kan tilføre tekstene fylden de sårt trenger. Fra tittelsporet: I have to stay awake today, 'Cause everything is going my way. Og fra Moonlanding: And now the summertime has come, We kiss each other in the sun, The perfect days are coming now.

Selv akseptabel mainstreamrock av i dag er mer progressiv og utfordrende enn det Askil Holm er på nåværende tidspunkt. Og det er mange å ta av.

Det finnes allikevel et øyeblikk det er verdt å trekke frem. Instrumentalpartiet som avslutter Soundtrack in his Eyes er drivende godt og avslutter Seven Days In The Sun på en god måte. Håper Holm kan ta det med seg videre.

Ellers er det lite å skrive tilbake til Namsos om.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen