How do You Feel?
Motrev

The World Next Door - Palace of Pleasure (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Emperor of POP

POPs musikalske kaleidoskop danner grunnlag for nytt lydunivers.

Med "Emperor Norton" tok Palace of Pleasure (POP) et steg opp fra undergrunnen. Musikken er fremdeles godt fortøyd i den eksperimentelle og lekne siden av den norske rytmescenen. Med det kredible plateselskapet dBut i ryggen begår POP ingen feil i flørten med listeplasseringer og spellemannspriser.

Det hele åpner med sporet "Octopussy" som forener POPs to ansikter: Et minimalistisk lydteppe flettes sammen med dansbare rytmer og fengslende bassganger. Låta har et rytmebreak som tilfører dynamikk som får ilinger til å gli ned langs ryggraden og ut i dansefoten. Avslutningsvis bryter vokalen gjennom på typisk POPete, effektfullt vis, og legger seg som et nytt lag i lydbildet.

I låtene "Mouse in a Trap" og "Oh Calcutta" viser POP at det er mulig å blande dypt eggende rytmer med et tankevekkende budskap, uten at noen av delene forringes. "Oh Calcutta" kan få dansende smiletryner til å stivne med samplingen "You know, in Calcutta somebody dies of starvation every eight minutes", mens Sjel Jonas scratcher talentfullt i bakgrunnen. Dette og mye mer betyr at POP tilbyr en mer intelligent og variert pakke enn de fleste andre danseband i landet, og gir lytteren verdi for pengene.

At gruppa har tentakler tilbake til Oslos eldre musikalske underverden er tydelig på "Mohammeds Day at Work", hvor det metalliske lydbildet minner om de minimalistiske lydarrangementene til Deathprod. eller Origami-kollektivet (som begge har koblinger til dBut-leieren). Den mer humoristiske "Honk if You are Horny" faller litt lettere igjennom som intetsigende fyll, uten at plata som helhet svekkes av den grunn. "Pink Palace" gir assosiasjoner til ambient, hvor den eteriske vokalen svever i bakgrunnen og brytes opp med samples av tomme fraser på amerikansk. Disse sporene gir et innblikk i POPs kaleidoskopiske låtsnekring, hvor lydkildene er mange og så vanskelige å definere at de flyter sammen og simpelthen danner et nytt lydunivers.