cover

Sessions 84-88

Humanoid

CD (2003) - Rephlex / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Techno / Acid House

Spor:
Stakker Humanoid (Snowman Mix)
Positive Electron
Negative Electron
Rotation
Your Body Robotic
Swamp Amp
Interlude Whistle
Delay Decay
Motion Static
E Prom Contact
Hulme Slipway
Pulsar
Small Cluid
Jet Stream Tokyo
Cry Baby
Piano in Kitchen
Laughing Box
FX Dial
Nano Plura
Well Meaning
Land of Ash
Zeebox: TV Dinner, Pt. 1
2nd of May

Referanser:
Future Sound of London
Zeebox
Phuture
Aphex Twin

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Et kjærkomment tilbakeblikk sett gjennom technobriller.

Lurer du på hvordan techno hørtes ut før det ble allemannseie? Humanoid presenterer old-school acid house, rave og techno fra 1984-1988.

For alle som entusiastisk lot seg begeistre av den nye elektroniske musikken mot slutten av 80-tallet, vil låta Stakker Humanoid fortsatt ringe en bjelle og bringe fram gode minner fra langt bak i hukommelsen. Låta er fremdeles et fyrtårn av en tidlig rave-klassiker som ennå har evnen til å trollbinde lytteren med sin svale og melodiøse stemning iblandet industriell acid, robotskurr og en sann killer av en basslinje.

Mannen bak Humaniod, Brian Dougans, gikk senere sammen med Garry Cobain og dannet Future Sound of London (FSOL), en gruppe som i all beskjedenhet må sies å ha satt sitt preg på den elektroniske musikken store deler av 90-tallet. Der FSOL med stor tyngde kapret tronen innen ambient techno, muligens
sammen med Orb og vår egen Biosphere, er Humaniods materiale av mer støyende karakter. Absolutt forut for sin tid komponerte Dougans noe av den mest fandenivoldske og heftige acid housen som technohoder har hatt gleden av å utfordre øregangene sine med. Sessions 84-88 presenterer Dougans tidlige arbeid som Humanoid, og de syv siste låtene under navnet Zeebox.

I tillegg til den allerede nevnte Stakker Humanoid, som kombinerte elementer fra det som senere ble kalt ambient og acid house, inneholder Sessions i stor grad deilig møkkete acid techno. En del nyere materiale i samme sjanger tatt i betraktning, er det intet mindre enn imponerende av den godeste Dougans å ha kokt sammen denne syresuppa allerede i tidsrommet 84-88. Ikke dermed sagt at alt fremdeles er like innovativt eller moderne i sitt uttrykk, men å bli eksponert for låter som Rotation ute i dag hadde slettes ikke vært meg imot. Både Positive- og Negative Electron har riktignok noe gammelmodig over seg, men er allikevel så proppet med både attityde, særpreg og stemningsfrembringende kvaliteter at de står fram også når kalenderen sier 2003.

Sessions 84-88 inneholder 23 spor, men mange av dem er små eksperimentelle snutter på ned til kun fem sekunder. I disse små skrudde lydverkene finnes mye av den samme uttrykksformen som senere ble rendyrket av eksempelvis Aphex Twin. I andre, og litt lengre spor, finnes det en rekke spedbarn som senere vokste opp til å bli moderne dansemusikk med navn som trance, techno, rave og acid. En
fellesnevner kan imidlertid være den nærmest alltid tilstedeværende godboksen Roland 303, samt tidlige karakteristiske technorytmer.

Om noen har behov for å innvende at dette kun er meningsløs støy og bråkete monotoni, skal ikke jeg være den første til å benekte at det vil være fullt mulig å forsvare en slik tilnærming. Men ett viktig moment som man ikke kan unngå å nevne, er den vanvittige, herlige og smittende energien som koker med acidbobler i en gryte av rytmer og bass. Den fantastiske Cry Baby gjør seg fortsatt langt bedre enn mye av det intetsigende og pregløse våset man blir servert av klubbmusikk i dag. Her slippes fanden løs uten begrensninger, og man får like det eller la være.

Humanoid Sessions 84-88 kan anbefales av mange grunner. Først og fremst fordi den er en technohistorisk kuriositet med materiale som har vært med å utvikle en stilart med mange forgreninger. I det perspektivet kan den sammen med Phutures Acid Trax gi et interessant bilde av hva som lå til grunn når the summer of love eksploderte på de britiske øyer i 1988. I tillegg kan Sessions anbefales til alle som finner navn som FSOL og
Aphex Twin mer enn middels interessante, eller til dem som trenger å tette noen hull i technosamlingen sin. Men mest av alt kan Sessions anbefales fordi den inneholder knakende god old-school acid house.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Noa Babayof - From a Window to a Wall

(Anova Music)

Noa Babayof padler menneskeheten over rennende elver av blod på vei til dødsriket.

Flere:

Silverchair - Diorama
Kenneth Ishak And The Freedom Machines - Kenneth Ishak & The Freedom Machines