Pulp
Billy Bragg

You Are The Quarry - Morrissey (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Klassisk meningsløst

Alle toppene til Morrissey blir samlet, men dessverre føles hele denne utgivelsen litt meningsløs.

For å komme rett til poenget: The Smiths var mine helter, The Smiths er mine helter. Derfor vil jeg alltid være tro mot vokalist Morrissey og gitaristen Johnny Marr. Det var med en tristesse jeg opplevde at heltene skulle gå hver sin vei, men heldigvis tok det ikke lang tid før stemmen var på banen igjen med Viva Hate (1988). Et godt og helstøpt album, om enn noe svakere enn Smiths-albumene.

Morrissey har til tider fått mer oppmerksomhet for sine uttalelser enn for egne utgivelser, og har blitt oppfattet som svært kontroversiell tekstforfatter (jfr. Bengali in Platforms og National Front Disco). Karrièren har vært fylt med opp og nedturer - tenk at denne mannen var helt uten platekontrakt i perioden 1999 – 2003!

Etter åtte ordinære studioalbum (samt flere samleplater med b-sider etc.) på et par tiår, så er det nå en ny samling på plass. På Greatest Hits har man samlet totalt 15 låter, der 13 har vært singler med topplasseringer, samt at det også inkluderes to helt nye kutt. Dette med to nye er jo så typisk at det nesten begynner å bli litt kjedelig. Hva da med innholdet? Hele åtte spor er hentet fra de to siste albumene; You Are the Quarry og Ringleader of the Tormentors, som begge har oppnådd gode kritikker og store salgstall. Med andre ord så er det ingen representativ oversikt over Morrisseys karrière, men tittelen på albumet taler vel for seg selv - dette er en Greatest Hits, ingen Best of.

Med så lite nytt materiale så kan det hele føles som et lite ran fra plateselskapet, men vi som er fans kjøper jo uansett. I en tid der "money talks" så utnyttes Morrisseys opptur de siste årene til fulle med denne utgivelsen. Men dette er ikke tiden for å gi seg ut på plateselskapenes politikk og/eller strategier, vi får heller konsentrere oss musikken.

De fem første låtene er fra de to siste platene. Spor seks, singelkuttet That's How People Grow Up, er helt nytt. Dette er klassisk Morrissey, og denne sklir rett inn. Det er vel ingen låt som man nødvendigvis må ha, hvis man da ikke er fan. Så kommer alltid vakre Everyday Is Like Sunday etterfulgt av Patti Smiths Redondo Beach, som ble utgitt på liveskiva Live at Earls Court. Deretter blir det kjent materiale helt fram til spor 13 som igjen er ny: All You Need Is Me, er noe tøffere, men kan vel heller ikke akkurat defineres som en klassiker.

Det er egentlig intet å utsette på utvalget. Her er Suedehead, The Last of the International Playboys, I Have Forgiven Jesus og alle de andre.

Litt av redningen blir livealbumet som følger på Limited Edition-utgivelsen. Totalt er det åtte livelåter som alle ble fremført på Hollywood Bowl i 2007. Dette er en god og solid konsert, men som blir å regne som et supplement til konsertalbumene Live at Earls Court (2005) og Beethoven Was Deaf (1993). Med andre ord ikke helt meningsløs, men heller ingen nødvendighet.

Coveret er innbydende med Morrissey-bilde anno slutten av 80-tallet. Kanskje dette bidrar til å selge noen flere eksemplarer? For fansen så oppfattes det hele uansett som en pause inntil vi får nytt materiale. Det hele føles fullt av mangler – hva med et dobbeltalbum + live eller raritetsplate? En slik utgivelse ville gitt større merverdi til fansen.

For eventuelt nye fans så anbefales den langt bedre samlingen The Best of Morrissey fra 2001 (amerikansk utgivelse) som gir en bredere og dypere innblikk i Morrisseys karrière.

Andrew Bird - Noble Beast

(Bella Union)