Tomato soup and grilled cheese
You already know that cause you used to dine with me
Do you remember?
I listen to the same old CD's
New Order and Morrissey
...I thought I'd be singing a different tune by now...

Kinsella har i årevis vært en del av Chicagos emosjonelle rockdistrikt, involvert i band som Joan of Arc, Cap'n Jazz og American Football. Når broder Tim ikke henger rundt så jobber Mike under artistnavnet Owen, som har to plater bak seg. Med Owen får lillebror vist sine evner fra en mer tander og nedstrippet folkbasert singer/songwriter side, nærmere beslektet Elliott Smith, Joe Pernice og Mark Kozelek enn hans andre bandprosjekter.

Temaet på (the ep) er den tilbakevendende håpløse romantikken, sett fra en barkrakk, frokostbordet eller i en bok av Raymond Carver: You pull out the Carver book you grabbed before leaving. It's then you realize: "In this, too, she was right". Uten å være pretensiøs eller melodramatisk, tegner Kinsella små hverdagsbilder det er lett å relatere seg til.

(the ep) regnes som et mellomspill mellom No Good For No One Now (2002) og hans kommende fullengder høsten 2004. På denne lille, trivelige platen har Kinsella fått med seg blant andre Cale Parks (Aloha) på trommer, Bob Hoffnar (Hem, Mendoza Line) på pedal steel og et par andre som trakterer ulike former for strykere. Han presenterer fem korte, stillferdige spor med søvnig, tidvis gråtkvalt, stemme og uanstrengt akustisk gitarspill, backet av kvitrende instrumentering og lette rytmer. Kinsella fyller sin solbrisne viser med sår melankoli, og det er i dette skjæringspunktet han lykkes å komme oss nær. De hardeste kantene serveres på Skin and Bones, men antydningen til svømmende fuzzgitarer driver bort på lette skyer med platens flotteste bidrag, In the Morning, Before Work. Med pedal steelen til Hoffnar skapes en vemodig landlig stemning her. Breaking Away og That Mouth er mer nedstrippet med kun kassgitar og litt stryk, og står frem som to intime viser uten forstyrrende fakter av noe slag. På Gazebo vender el-gitarene tilbake, men langt bak i lydbildet, uten å virke truende. Vi etterlates egentlig med et utilfredstilt behov for mer av Mike Kinsellas klimpring og fine historier. Selv om (the ep) ikke skinner med voldsom glans nok til at den vil bli noe mer enn et hyggelig selskap til en kort frokost.