The Kon-Tiki Man Theme End Titles Music

Bernard Herrman
Max Steiner

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Maritime tablåer

Godt å få bekreftet at det ikke bare er Bøhren og Åserud som kan lage filmmusikk i dette landet.

Kon-Tiki filmen hadde premiere i februar 1950 og vant Oscar for beste dokumentarfilm året etter. I den opprinnelige versjonen hadde Sune Engström, under pseudonymet Sune Waldimir, ansvaret for musikken. I tillegg sang Evert Taube Flickan i Havana. Det foreliggende soundtracket The Kon-Tiki Man har ingenting med det originale soundtracket å gjøre. Dette er laget til fjernsynsserien av samme navn fra 1989, som ikke bare omhandler Kon-Tiki ferden, men også Thor Heyerdahls liv. Deler av musikken på denne CDen ble også brukt til den nyrestaurete versjonen av Kon-Tiki filmen som ble lansert i 1997, da det var femti år siden Heyerdahl og hans mannskap forlot Peru på flåten. Komponist er nordmannen Ragnar Bjerkreim. Han ble født 1958 og debuterte som filmkomponist med Kamilla og Tyven. Senere har han laget musikken til filmen Jakten på Nyresteinen. Han har også laget introen til TV-programmene Redaksjon 21 og Utenriksmagasinet.

Nå har ikke undertegnede sett fjernsynsserien denne musikken er laget til, men det er lagt opp til et bredt anlagt spekter med storslagne tablåer. Sannsynligvis passer de svært godt til de temmelig vanvittige ekspedisjonene Heyerdahl i sin tid la ut på, og komponisten klarer å få satt lytteren i en maritim stemning. Man hører når havet blir krapt og vanskelig å orientere seg i, men også roen, og følelsen av å være med i en stor helhet når havet er blikk stille. Samtidig er det lagt inn forstyrrende og urovekkende elementer, og Bjerkreim har bakt inn små stemningsskapende melodier som er med på å lette opp det hele. Også alle stemningsleiene som ligger i mellom her klarer Bjerkreim å manifistere. Man kan merke at de store komponistene fra Hollywoods gullalder og like etter har satt sine spor hos Bjerkreim. Waxman, Steiner og Bernard Herrmann renner en i hu.

Albumet består av 38 kutt, men varer kun 37 minutter. Allikevel har verket et enhetelig uttrykk og mange av sporene har elementer i seg som gir en fin dialog låtene i mellom. Ulempen er at mange av sporene blir veldig like hverandre og dermed blir platen noe repetetiv å høre på, og man kan bli lei. Nå er musikken altså laget til en fjernsysserie, og det er sannsynlig at denne effekten ikke er like påtrengende når man ser den.

Bjerkreim har laget et fint stykke musikk med The Kon-Tiki Man. Verket har imidlertid ikke melodiene som setter seg umiddelbart, og heller ikke låter som man gjerne hører om og om igjen, eller som man oppdager nye ting i for hver gang. Med andre ord er det blitt et album som er hyggelig å lytte til uten at det tar av i den ene eller andre retning. Samtidig er det deilig å få bekreftet at det ikke bare Bøhren/Åserud som kan lage filmmusikk i dette landet.