Bessie Smith
Sarah Vaughan
Dinah Washington

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Best-of samling som holder mål

Et lekkert samlealbum til glede for jazz-søkende lyttere.

I tidsrommet mellom Bessie Smith og Ella Fitzgerald regnes Billie Holiday (1915-59) som den viktigste kvinnelige jazzsangerinnen. Som mange svarte jazzmusikere fra hennes generasjon kom hun fra fattige kår, født av foreldre i tenåra. Bare ti år gammel ble hun voldtatt. Ikke nok med det: hun fikk skylden for overgrepet og ble tvangsendt til et pikehjem. Her utviklet hun en stahet og selvbevissthet som kom til å prege henne resten av livet. I 1930 flyttet hun til New York og bosatte seg i Harlem. Her fikk hun muligheten til å opptre på nattklubbene Nest, Pod's and Jerry's, Monette's med flere. Dermed var sangkarrieren i gang.

Hun ble oppdaget av John Hammond, som også hadde samarbeidet med Bessie Smith. Dermed begynte en lang rekke av samarbeid med noen av 30-tallets storheter som Benny Goodman, Teddy Wilson, Count Basie, Artie Shaw og ikke minst Lester Young. Til tross for musikalske framganger fikk hun merke raseskillesamfunnet i USA til fulle. Mange ville ikke ha noe med et band som hadde en svart vokalist i sin midte, og som en selvfølgelighet måtte hun ankomme etablissementene gjennom kjøkkeninngangen. Utover på 30-tallet hadde hun flyktige og tvilsomme mannsforbindelser, kombinert med et stadig økende bruk av av dop i ymse varianter ble hennes livssituasjon stadig forverret. Fra hun mot slutten av 40-tallet ble arrestert for besittelse av narkotika gikk det kun en vei: Nedover. Til tross for både konserter og plateinnspillinger på 50-tallet kom hun aldri opp på det nivået hun hadde på 30-tallet, og da hun døde var hun en utslitt og utslått heroinist. Som en siste fornedrelse ransaket politiet hennes hjem i jakten på narkotika mens hun lå på dødsleiet.

I ettertid har det kommet et utall plater med mer eller mindre gode innspillinger. I perioden 1933-42 var hun knyttet til plateselskapet Columbia. Lady Day - The Best Of Billie Holiday er en dobbel-cd med deler av hennes materiale fra 1935-42. Utvalget er basert på Lady Day: The Complete Billie Holiday on Columbia som består av 10 CDer.

Og dette har blitt en glimrende samleplate. Ikke nok med at vi får godt innblikk i Billie Holidays uttrykk, men den gir en flott mulighet til å høre noen av de fremste jazzmusikerne på 30-tallet. Her spiller hun sammen med mange av swing-epokens mest sentrale musikere: Benny Goodman, Teddy Wilson, Artie Shaw, Roy Eldridge, Lester Young, Ben Webster, og så videre. (Sjekk personell-lista på data-siden.)

Av alle musikerne hun arbeidet med er det samarbeidet med Lester Young som blir trukket frem. Av dette albumets 36 låter er et dusin sammen med ham. Lester Young har hatt enorm innflytelse på tenorsaksofon-spillet innenfor jazzen og be-bop spesielt. Med sitt presise og delikate uttrykk stod han godt til Billie Holidays råere stil. Det er imidlertid gode musikere hele veien på dette albumet og samspillet er upåklagelig, og plata har flere forskjellige orkestersammensetninger. Det de alle har til felles er at de er utrolig godt samspilt. Dermed kan musikerene more seg med små morsomme soloer der det passer inn, eller gjøre andre musikalske krumspring, fordi de vet at bandet følger opp og støtter hele veien. Musikerne er hele tiden på alerten og er nesten overentusiastiske i sin spillemåte. I et samfunn preget av kolossale klasseskiller og arbeidsløshet var det viktig å prestere hele tiden for å få flere spillejobber, noe dette albumet er et godt bevis på.

Siden man kjenner den tragiske historien til Billie Holiday, har alt hun gjorde blitt tolket i lys av dette på godt og vondt. Det skal ikke gjøres her, men det er flere grunner til at hun står som en påle i jazz-historien. Ved hjelp av mikrofonen var hun blant de første som brukte stemmen som et instrument til å improvisere. Hun var utstyrt med en raspete og rå uskolert stemme som hun brukte til å forandre de enkleste tekstlinjer til flott lyrikk. I tillegg hadde hun en dobbelthet i foredraget som gjør lytteren usikker på hva hun egentlig mener, noe som gir rom for ulike tolkninger og lyttingen desto mer spennende.

Albumet gir et godt innblikk i Billie Holidays kanskje fineste periode, og dermed også noen av jazzens fineste utøvere på 30-tallet. Så vidt undertegnede kan forstå, har også remasteringen vært omsorgsfull, slik at intet av atmosfæren og sjarmen ved disse innspillingene har gått tapt.

Ønsker man å lære Billie Holliday å kjenne, er dette et glimrende utgangspunkt. For de av oss som allerede har et godt øre til damen er kanskje Lady Day: The Complete Billie Holiday on Columbia (1933- 1944) på hele ti CDer heller verdt å investere i. Den utgis parallelt med denne CDen. Uansett valg; god fornøyelse.