Patsy Cline
BR5-49
The Derailers

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hopalong Linn

Tidsmaskinen ruller videre hos Enviken Records, og denne gang er det et sprang tilbake til Patsy Clines glansdager.

Jeg er jo svoren fan av arbeidet Patrik Staffansson gjør for å plugge musikk som har sitt utgangspunkt i mangfoldige tiår tilbake i tid. Ved å gjøre musikken tilgjengelig gjennom de største nettbutikkene i Sverige og Norge, og å presentere den i en mer oppdatert, ungdommelig og energisk form, tilfredsstiller han en (forhåpentligvis voksende) skare av hengivne fans av en type musikk som lever sitt liv helt på siden av den etablerte musikkindustrien. Denne gang dreier det seg om western swing, ikke R&B eller blues, så dermed er denne anmelder et godt stykke utenfor sitt gebet.

Men, Sharpshooting Gal er jo åpenbart for bra til å forbigå i stillhet, så for at det i det hele tatt skal skrives noen ord om plata i Norge, så gjør jeg et forsøk. Altså, det dreier seg om musikk som på mange måter er håpløst datert, og mora di vil antagelig få godfot av dette. Likevel er det noe smittende over dette produktet. Musikken spilles av en gjeng unge musikere som ledes av vakre og sjarmerende Lil' Linn. Finnes det forresten jenter som Lil' Linn og Cherry Tess i Norge? Jenter med tæl og hjerte for gammel, grom musikk, bortsett fra Chicas del Coro? I så fall vil jeg ha telefonnummeret.

Lil' Linn har ingen stor, smektende stemme, men er i besittelse av en naturlig og innsmigrende sangstil som kler dette materialet svært godt. Bandet består av karer som virkelig kan svinge og har satt seg grundig inn i denne smale sjangeren. På alltid svingende bass finner vi Tobias Einestad fra bluesabilly-bandet Domestic Bumblebees. Ellers gjør Andre Hakwinsson svært godt fra seg på steel gitar, et instrument som er veldig til stede på hele denne plata. Kompet er minimalistisk, men med et insisterende gyng som gjør at det er overskudd i musikken som lytteren nyter godt av.

Høydepunkter for meg er låtene da bandet sparker litt fra, som på My Heart Gets Lonely, All I See In You og den Roseanne & Johnny-aktige duetten Open Road, med Sonny Rogers på gjestevokal. Ellers liker jeg godt den dovent svingende Mamas Little Doggies og Watchdog som raser av gårde som en løpsk villhest over slettene i Texas. Andre låter, som Strangers Or Sweetheart og My Happy Days Will Come, slår ut med full styrke på høyallergi-måleren og blir dermed rett og slett for mye av det gode for denne anmelder. Det oser dårlig western-film av enkelte låter i min bok, men det er nok mest fordi jeg i utgangspunktet ikke er i målgruppa.

Tja, hva mer kan jeg si? Dette er et svingende og lekent overskuddsprosjekt som preges av utmerket musikalitet, særdeles vintage lyd og kjærlighet til svunnet tid. Jeg liker ikke denne musikken spesielt godt som sjanger, men likevel tvinges jeg til å innrømme at det er noe med denne plata som jeg ikke kan fornekte. Jeg spiller denne CD'en med jevne mellomrom, av en eller annen grunn, og det er ikke tvil om at den fortjener et publikum. Dette er nemlig solid kvalitetsmusikk.

Le Corbeau - Moth on the Headlight

(Fysisk Format)

Le Corbeau har forkastet minimalismen og sendt skissene i kverna sammen med fuzz, støy og renskåren rock. Og resultatet lar ikke vente på seg.