cover

The Black Dove

Sharron Kraus & Christian Kiefer

CD (2006) - Tompkins Square

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Folk / Americana / Bluegrass / Eksperimentell

Spor:
Prelude
Missing
Cold Blue Room
On the Chase
Glimmer
The Blackest Crow
White Shroud
Dearest
Letting Go, Holding On
A Snake & a Lion
Sinking
Mourning
The Rocks
The Black Dove
Heaven & Hell

Referanser:
Sandy Denny
Linda Thompson
Anne Briggs
Josephine Foster
Espers
Hazeldine
Califone
Jim & Jennie and the Pinetops

Vis flere data

Se også:
Leaves From Off the Tree - Meg Baird & Helena Espvall & Sharron Kraus (2006)
The Fox's Wedding - Sharron Kraus (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Svart due, hvite sanger

Banjoklimper og mørk folk fra Oxford. Nei, ikke Mississippi, men England.

"Dark folk music for the new millenium" er tittelen på hjemmesiden til Sharron Kraus. Den vevre damen er i godt selskap blant moderne kvinner som søker litt tilbake i historien for inspirasjon, og særlig artister som Sandy Denny og Linda Thompson. Men hun klarer å stikke hodet frem fra hopen.

Kraus er velsignet med en lengselens røst og spiller banjo som en innfødt sørstatsbonde. Men hun er ikke fra Appalachene, snarere fra skolerte kår i Oxford, England. Hun har gitt ut et knippe kritikerroste soloplater, og samarbeidet med blant andre Loop Guru, strålende From Quagmire og The Iditarod. Hennes bakgrunn forklarer nok noe av den britiske folkstilen som preger noe av The Black Dove. Men nærheten til amerikansk folk signaliseres allerede da åpningen Prelude, med fuglekvitter og middelaldersk engelsk tryllefløyte, sklir over i banjodreven bluegrass med låten Missing.

Mellom slike banjo-traller (legg særlig merke til nydelige On the Chase) og fjellhymner (Glimmer) er det også rom for en del andre toner, og The Black Dove bør på ingen måte puttes rett ned i folkbagen. Noe av grunnen til det må vi nok legge på hennes amerikanske samarbeidspartner.

Med seg har Kraus amerikanske Christian Kiefer, som har stått for mye av arbeidet med denne platen. Han er også en representant for den "moderne" folken, og har sin karriere i brytningen mellom eksperimentering og tradisjon. Kiefer har spilt på No Music med Ken Vandermark, bidratt på et argentinsk 14 CDs The Cure-coverprosjekt (!), og spilte Viva Ultra på hyllestplaten til Will Oldham (sammen med blant andre Calexico, Iron & Wine) og jobber for tiden sammen med Tom Carter i Charalambides. I det hele tatt en allsidig type, også han belest og smart med Ph. D. i amerikansk litteratur (sjekk for øvrig den meningsfylte bloggen hans på xiankiefer.blogspot.com.)

Sharon Kraus og Christian Kiefer nærmer seg hverandre her gjennom 15 veldig varierte spor. De utfyller hverandre godt, selv om jeg nok har mest sans for låtene som Kraus leder. Fra nevnte sanger i Carter Family-slekten via mer abstrakte lydbilder til mørke duetter skinner stemmen hennes over høstløvet som melodiene stort sett går i ett med. Kiefer har en litt mer innadvendt sangstil, et sted mellom Elliott Smith og Tim Rutili, og setter ikke like sterke spor som Kraus. Jeg vil anta at det er Kiefer som holder den mest umiddelbare folkstilen mest i sjakk her, og selv om låtmaterialet er noe vekslende, så innebærer spennvidden i dette tilfellet noe positivt.

The Black Dove er ikke en plate som vingler på usikkerhetens vinger, men heller løfter oss opp fra mørket med en bemerkelsesverdig sterk poetisk kraft.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Beatnuts - Classic Nuts Vol. 1

(Loud / Columbia)

Disse nøttelitene har sittet i toppen av hiphoptreet og sluppet fete funknøtter i over ti år. Her får du 10 av de aller feteste, velkrydra og crispy.

Flere:

Devendra Banhart - Niño Rojo
Geoff Berner - Whiskey Rabbi