Leaders Of The New School
A Tribe Called Quest

The Big Bang - Busta Rhymes (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En genre-utro mester oppsummerer

Busta Rhymes så langt. Morsom samler, men kanskje født litt for tidlig?

Busta Rhymes er en av rapens ensomme cowboyer av det eklektiske slaget. Foruten en forankring i ragga-inspirert stil er dette en uforutsigbar mann med koplinger og samarbeid i hytt og pine. Røff, fargerik og manisk er stikkord for musikken. Busta Rhymes slo i gjennom i 1996 med Woo Haa!! Got You All In Check fra The Coming, hans første soloalbum. Før dette var han med på flere av Leaders Of The New School (LOTWS) sine album. Busta Rhymes begynte faktisk sin platekarriere som 17-åring, en respektabelt lav alder uten at dette har ført til noen større Hanson-faktor. LOTWS kan vel sies å være en mer tullende motvekt til datidens svært så politiske bølge frontet særlig av Public Enemy. LOTWS ga heller små historier basert på livets mer enkle temaer, fremfor å snakke i like sinte og store ord som Chuck D og Flavor Flav.

På oppsummeringen av Busta Rhymes' fire studioalbum, Turn It Up! The Very Best Of, får vi et kort gjenhør med LOTWS (Sobb Story), men ellers er albumet dedikert til Busta Rhymes' egne verker. Busta Rhymes samarbeidsprosjekter får vi også noen glimt av, for eksempel via Janet Jackson og Erykah Badu. Ingen smådamer å få med seg, og svært så passende til å spilles opp mot Busta Rhymes uryddige og smågale stil.

Sporene fordeles relativt jevnt fra alle hans fire album. Låtene som fester seg best når de presenteres som en best of-samler er nok It's A Party (m/Zhane) og den skummeltlydende men veldig typiske Gimme Some More. Hans større hiter er med, samt at Turn It Up foreligger i to remikser.

Jeg hygger meg hele veien, men sitter litt igjen med følelsen at det ikke var så veldig prekært at denne samleren ble født såpass tidlig i karrieren. Med kun fire album på bok er det ennå ikke helt behov for en mimreaften. Om det er plateselskapet som har presset på litt for hardt kan en jo saktens lure på. Samtidig synes jeg at denne høydepunktsamleren klarer å vise hvilken divers og fargerik mann det er snakk om, og det er jo et gledelig poeng i seg selv. Ryktene sier at den neste langspilleren, Genesis, slippes i november 2001!