The Fluid
The Murder City Devils

Howling...It Grows And Grows!!! - The Catheters (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Seattle Rock City

Rock'n'Roll slik vi liker det. Uten dilldall og glor, men med sigg, sprit og masse gitarer.

Lite har endret seg i Seattle, kunne min gode venn fortelle da han nylig besøkte byen igjen etter noen års fravær. Det er godt å vite at kaffebarene, platesjappene og klubbene fortsatt består i tømmerbyen som ble verdens rockesentrum på 90-tallet. Skulle man så poppe innom for eksempel Crocodile Cafe en kveld med The Catheters på scenen, kan man også late som man er tilbake i 1990, the year before the year punk broke.

The Catheters låter, sin unge alder til tross, som kvintessensen av det meste som har rørt seg i vestkystens garasjer de siste ti-femten årene, noe vi har gledet oss over, ikke bare på Seattles SubPop, men også på labels som eMpTy!, Boner og Estrus. Mer eller mindre lokale barn av MC5 og Stooges, som Green River, Supersuckers, Gas Huffer, Zeke, The Fluid, Dickless og Mudhoney må alle ha påvirket ungguttene til en viss grad. Nå har populariteten til den utagerende og direkte rockeformen igjen blomstret opp, både i USA og her i nord med band som TRBNGR og Gluecifer. Det skulle vel sikre en viss oppmerksomhet rundt denne utgivelsen.

Det låter da heller ikke så ille dette her, klassisk grindgrunge med illsint og halvdesp vrengvokal, og seigt intenst spill av kvartetten plasserer dem trygt innenfor den mer grumsete delen av garasjepunken. Få grep tas for å utvide lydbildet, men om det er på grunn av manglende fantasi eller ufravikelig troskap til hjembyens opprinnelige signaturuttrykk er ikke godt å si. De 11 låtene dundrer uansett ufortrødent i vei som en middels hangover, men tett og fet produksjon av John Goodmanson (Dwarves, Blonde Redhead, Sleater-Kinney ++) gjør det helt OK å spille Static Delusions and Stone-Still Days gjentatte ganger.

Get the point? Catheters finner ikke opp kruttet, men virker helt komfortable med det.