Suzanne Vega

Strange Little Girls - Tori Amos (2001)
Tales of a Librerian: A Tori Amos Collection - Tori Amos (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Slapp høytidsmusikk

Utradisjonell bjelleklang fra Tori Amos.

Det hersker liten tvil om at Tori Amos i stor grad har satt standarden for hvordan en god låtskriver og vokalist bør høres ut. Gjennom de siste 20 årene har hun nærmest kontinuerlig produsert album av høy kvalitet. Det sies at Tori Amos med Midwinter Graces har gitt ut sitt første julealbum, men å kalle denne utgivelsen for julemusikk er en sterk overdrivelse.

Fremfor noe annet fremstår Midwinter Graces som en kjølig og noe distansert lovprisning av vinteren som årstid, mer enn julen som høytid. Å kaste inn noen bjeller i miksen her og der er ikke nok til å gjøre det til en juleplate.

Midwinter Graces er ei plate som har blitt til som resultat av en sterk forkjærlighet for julehøytidens tradisjonelle melodier. På mange måter er det slett ikke overraskende at nettopp Tori Amos kommer med en utgivelse knyttet til høytidens mange religiøse toner. Fra tidligere albumutgivelser kjenner vi henne som sterkt engasjert i spørsmål knyttet til religion, for eksempel gjennom sin kritikk av den institusjonaliserte religionens ansvarsfraskrivelse og enerett på sannheten. I et slikt lys fremstår Midwinter Graces nærmest som et musikalsk paradoks, og som lytter kan man stille spørsmål ved hvordan man skal lese Tori Amos intensjoner med denne plata.

I hovedsak består albumet av artistens egne utvalgte høytidsfavoritter kledt i lett gjenkjennelig Tori Amos-drakt. Syv av tolv låter er tradisjonelle sanger, mens fem av låtene er komponert av artisten selv. Men forventer du velkjente julefavoritter du kan nynne med til mens juletreet dekoreres, kommer du imidlertid til å bli kraftig skuffet. Ikke overraskende har Tori Amos på Midwinter Nights valgt å tøye strikken svært langt i sine juletolkninger. På A Silent Night With You befinner hun seg så langt utenfor hva som kan kalles et felles referansepunkt for en coverlåt, i både tekst- og melodi, og bikker nærmest over i det ugjenkjennelige.

For det norske øre er det kanskje Holly, Ivy and Rose, bedre kjent som salmen Det hev ei rose sprunge, som umiddelbart lar seg til kjenne av låtene på plata. Men også her gjør Tori Amos sitt ytterste for å utfordre vår tradisjonelle oppfatning av hvordan salmer bør synges. I duett med sin egen datter balanserer hun hårfint på hva som kan kalles en gjengivelse og hva som kan kalles en total omgjøring. Og all ære til henne for det. Er det noe som trekker denne plata opp fra det som fort kunne blitt total julekatastrofe, er det Tori Amos særegne evne til å tolke andres musikk og plassere den inn i sin egendefinerte musikalske setting.

Også Star of Wonder melder seg som et av de finere øyeblikkene på plata. Her balanserer klassisk Tori Amos i fin harmoni med forventninger til den klassiske julemusikken, til tross for den evinnelige trangen til å dekorere enhver julelåt med lyden av bjeller.

Det er ikke så helt enkelt å sette fingeren på hva som har gått galt med Midwinter Graces. På den ene siden er dette et forfriskende pust av originale tolkninger av mer eller mindre kjente julesanger, mens på den andre siden er det en merkelig ufølsom og kald høytidshyllest. Heller ikke på den egenkomponerte låta Pink and Glitter hvor hun trekker i fullt festkostyme geleidet av upåklagelig stilig arrangert storband, melder julefreden seg.

Flertallet av låtene preges av en grunnleggende mangel på nærhet og varme, og fremstår derfor som noe de fleste av oss ikke forbinder med julen i det hele tatt.