Controversy - Prince (1981)
1999 - Prince (1982)
Purple Rain - Prince (1984)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Paradis

Delvis soundtrack til Under The Cherry Moon, og delvis nærkontakt med pophimmelen betyr sjangerblanding av rojale dimensjoner.

Kan hende det var en slags reaksjon til den relativt lunkne mottagelsen Prince fikk i USA etter Purple Rain-oppfølgeren Around The World In A Day, men fra midten av 1980-tallet la Prince fokuset mot Europa. I 1986, åtte år ut i hans mangeslungne karriere, hadde han ennå ikke frontet en skikkelig turné i Europa. Med Parade åpnet det seg et nytt marked for Prince, og flørtende grep Prince tak i sitt nye publikum. Da åpningsrekka fra Parade strømmer mot oss med Christopher Tracy's Parade, New Position og I Wonder U er det nærmest utrolig å tenke at det kun har gått to år siden Prince lanserte Purple Rain. Prince lot seg begjærlig inspirere av europeisk musikktradisjon på Parade; her er det Kurt Weil og franske undertoner som dominerer.

Parade ble lansert som soundtracket til filmen Under The Cherry Moon. Innspillingen og miljøet var lagt til den franske rivieraen, mens handlingsforløpet og tidspunktet er like ubestemmelig og tvetydig som musikken. Mens den lilla fargen ble byttet ut med fargesprakende psykedelia på Around The World In A Day, filmes Under The Cherry Moon i stilsikkert sort-hvitt. Mens The Beatles dominerte lydbildet året før, er det jazz og den nyetablerte blåserekken bestående av Eric Leeds og Atlanta Bliss som dominerer mange av låtene på Parade. Med dramatisk narrasjon og avslappet jazzpreg på låta Under The Cherry Moon, går Prince igjen sin egen vei i popuniverset. Singelen Girls & Boys danner bindepunktet mellom albumets to sider: Mens den første siden domineres av korte og merkverdige låter med New Position og Life Can Be So Nice i spissen, følger side to opp med en låtrekke som få andre popartister kan matche. Med singelutgivelsene Mountains, Girls & Boys, Kiss og Anotherloverholenyohead på rekke og rad byr Parade på en himmelsk miks av fransk kabaret-tradisjon, jazzimpovisasjon og himmelsk pop.

Kiss leder selvsagt an og gjenintroduserer Prince på toppen av hitlistene. Med sin ekstremt enkle oppbygging er Kiss på mange måter kroneksemplet på Princes geni. Med en utpreget teft for rytme skaper Prince en hit nærmest ut av ingenting. Mens hitsinglene på skiva er enkle, viser Prince seg som en ekstremt komplisert artist i denne perioden. Mange platekjøpere får seg en nesestyver etter å ha plukket opp Parade kun på anbefaling av hittene Girls & Boys og Kiss. Jeg er blant dem som har fått mine musikalske horisonter utvidet takket være de inspirasjonskildene og referansene Prince benytter i sin musikk på denne tiden.

Mountains blir ofte oversett i Prince-sammenhenger, men på Parade skinner den sterkt blant de mest tilgjengelige låtene. Innledningsvis er det de syntetiske trommene som dominerer sammen med Princes falsett, men Mountains byr også på sterke bidrag fra The Revolution. På Mountains, og Parade som helhet, står Wendy og Lisa frem som sterke bidragsytere, mens de øvrige medlemmene i The Revolution ikke gjør seg spesielt bemerket. Med parisisk trekkspill og karakteristisk vokal er Do U Lie? en av låtene på Parade som tåler tidens tann aller best. Med et umiskjennelig glimt i øyet leverer Prince tekstlinjer som ingen andre kan: "When I lie awake in my budoar / I think of you dear / Do you think of me?".

Prince tonet ned sitt ekstravagante image fra det tidlige 80-tallet på Parade, og gjennomførte en relativt nedskalert turné i 1986. I takt med jazzinspirasjonen i musikken leverte Prince konserter der blåserne dominerte uten akkompagnement av scenestaffasjen som fulgte tidligere turnéer. Anotherloverholenyohead gis ut på singel for å akkompagnere konsertene, og sammen med The Family-låta Mutiny er Anotherloverholenyohead en av låtene det ble lekt mest med i konsertsammenheng dette året. Her presenteres Prince som elegant orkesterleder og utvikler sin egen versjon av funk, bygd opp av restene fra George Clintons moderskip.

Avslutningsvis byr Parade på det mest intime øyeblikket Prince har servert på plate så langt i karrieren. Sometimes It Snows In April er piano og gitar i samspill med Princes vokal. Om låta kun relaterer til Princes rollefigur i Under The Cherry Moon; Christopher Tracy, vites ikke, men det er en rørende historie om feiring av livet og døden. Som siste låt på Parade signaliserer Christopher Tracys død også svanesangen til The Revolution. Princes backingband siden utgivelsen av 1999 i 1982 oppløses, og medlemmene forsvinner til hver sin kant.