Two Dollar Guitar
Mark Lanegan

Like Pistons For Engines - Quinimine (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Kom høst

Quinimine behandler både drapsballader og Kurt Weill på en besettende EP.

Hva er det med Montreal? Denne stillferdige canadiske kvartetten har vært med oss siden 1998, men jeg har ikke vært borti tidligere utgivelser fra bandet. Gary Jansz, Alice Cantine og Peter X har fått med seg trommis Keith Marchand (fra Sofa) før denne produksjonen, som sammen med Carrie Fabers nydelige cello-spill (Beckie Foon fra A Silver Mt. Zion) utgjør musikerne her. Disse bandene kan fortelle noe om hvor vi skal, og hvis vi legger til Red House Painters, Radar Bros., Spain, Talk Talk (Laughing Stock) og Idaho så burde kartet være tydelig nok. Vi er inne i en verden som går sakte, der skjønnhet, melankoli og tristesse er viktige drivkrefter. En verden der tålmodighet belønnes, og gir så mye tilbake til den som tar seg tid.

Filaments fem spor består av to coverlåter; Kurt Weills September Song og den tradisjonelle mordballaden Knoxville Girl. Det er spor som passer Quinimine godt, og som de vet å behandle med respekt. De spiller avdempet og lavmælt, og det gis ingen plass for annet enn luft i deres lydbilde. Vokalen deles på deilig duettvis mellom mørke Jansz og vevre Cantine, og sammen skaper de strimer av sol inn i et nedrimet og tåkete landskap, der musikerne forsiktig føler seg frem for å gi klang til deres stemmer. Bruken av banjo understreker folk-preget på låtene, men dette er langt fra regulær folkemusikk. Fra den dunkle basslinjen på godnatta-sangen Filaments til den sakrale stemningen fra Knoxville Girl renner bort en drøy halvtime senere, evner Quinimine å sette dype spor etter seg der den blir spilt.

Grey Flat fra Chicago har med sine utgivelser fra glimrende band som Shearwater, Drums & Tuba og Friends of Dean Martinez blitt litt av en kvalitetslabel. De skjønner seg dessuten på kunsten å glede en stakkars platekjøper med flotte omslag. Quinimine sklir godt inn i denne rekken, og Filaments EP vil være en god og varm følgesevenn inn i høstens skjønne tilblivelse. Den har blitt akkurat så lang som vi vil høsten skal være. Da er det bare å fyre opp i peisen.