The Rolling Stones
The Soft Boys
The Only Ones

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Suddenly Nikki

En god samler av en av de mindre kjente rockerebellene. Litt punk, litt rock og litt visesang på gatevis.

I forbindelse med en del nyutgivelser av gamle Nikki Sudden-plater har Secretly Canadian gitt ut en samler med høydepunkter fra 80-tallet. I løpet av disse årene spilte han både med bandet Jacobites og Rowland S. Howard (fra blant annet Birthday Party og Crime and the City Solution) i tillegg til solokarrieren. Albumene fra 1982 til 1989 representeres ved to låter hver, bortsett fra Robespierre's Velvet Basement av Jacobites som har tre med.

Nå er mitt forhold til Sudden ikke av de sterkeste, men denne samleren ga meg absolutt lyst til å høre mer. Han startet Swell Maps på 70-tallet med sin bror "Epic Soundtracks". Hele veien har han brukt noe av punkens innstilling til å lage rock'n'roll, viser og poplåter. Imaget har vært noe midt i mellom Johnny Thunders og Keith Richards, som også er musikalske forbilder.

Plata åpner med solomateriale fra 82-83. På de to første spora er punkreferansene klarere enn noe annet sted. Begge låtene høres såpass friske ut at de kunne vært utgitt av et av dagens moderne retrobaserte band. De to neste høres mer ut som trubadurrock av det hyggelige slaget. På den særdeles vakre Chelsea Embankment får han også hjelp av en kvinnestemme. Denne høres nesten like beleven ut som hans egen og passer godt inn.

Deretter følger sju smakebiter fra Jacobites. Sudden utgjorde denne duoen sammen med Dave Kusworth. De spilte halvakustisk rock'n'roll som ofte river i hjerterøttene. Fortune of Fame, One More String of Pearls og Ambulance Station fra 1985 er knallåter som dessverre ikke har nådd et publikum av den størrelse de fortjener. Hovedsakelig er det ingen stor forskjell på Suddens solomateriale og det han lagde i samarbeid med andre. Stemmen og stilen er den samme fra begynnelse til slutt.

I 1986 sto han igjen på egenhånd. Lyden er noe penere selv om Nikki Suddens bakrusvokal fortsatt gir låtene et ganske skittent uttrykk. Låtene er hovedsakelig roligere, og noen er litt mer anonyme. Crossroads og Hello Wolf (Little Baby) er hentet fra skiva han gjorde med Birthday Party-medlem Rowland S. Howard. Disse er, ikke overraskende, mørkere og hardere i kantene.

Groove (flott tittel gitt!) ble utgitt i 1989 under navnet Nikki Sudden & the French Revolution. Her er han tilbake i den småpunka rock'n'rollen. Noen måneder før kom soloalbumet Crown of Thorns. Låtene fra denne er av en eller annen grunn plassert til slutt og er de eneste som bryter med kronologien. Avslutningen Mafeking Blues er en sterk, men sørgelig, kjærlighetslåt med Sudden alene på akustisk gitar. Her hamres en ektefølt kjærlighetssorg ut på godt over seks minutter.

Jeg kan ikke si annet enn at denne samleren er en god introduksjon til Nikki Suddens karriere, da det er slik den har fungert for meg. Det vakre, såre og skitne ligger side ved side i hans låter. Selv synes jeg han treffer best på første halvdel, men nerven er til stede mesteparten av tiden. Nå skal alle albuma som er representert her være tilgjengelige med bonusspor og kommentarer, så det er bare å komme seg ut av døra for å starte letinga etter noen glemte godbiter.