My Midnight Creeps
The Cynics

The End - The Considerate Lovers (2008)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Under the city lights

Med ekko fra klipper som Reigning Sound og The Gun Club, befester The Considerate Lovers sin posisjon i Ishavsbyen, fire år etter The End.

Tromsøbandet The Considerate Lovers har brukt fire år på oppfølgeren til debutalbumet. Young & True ble sluppet i april, men vinylutgaven er ikke mer enn et par uker gammel, så selv om denne anmeldelsen er en forsinket så det holder, snakker vi fortsatt om (relativt) ferskvare.

The Considerate Lovers er forøvrig svært så synlig i bybildet i Tromsø i disse dager. Buktafestivalen bruker Henry Johnsen og Gaute Mehus fra bandet som blikkfang på plakater, bannere, ølbriketter og annet reklamemateriell for den kommende festivalen, der de selvsagt også spiller. For de filateliinteresserte kan vi også nevne at de nevnte herrer pryder en fersk serie frimerker i regi av Bukta og Posten.

The End var navnet på debutalbumet, fire år etter viser det seg at dette (selvsagt) ikke var slutten. Bandet har spilt jevnlig på klubber rundt omkring siden den gang, men det har altså tatt sin tid å ferdiggjøre oppfølgeren. Dermed har vi hørt mye av det nye materialet i livetapping. Fra en scene snakker vi om et band som med Henry Johnsens tidvis ståpelsfremkallende røst i front, leverer riktig så fine konsertopplevelser.

Musikalsk er bandet stadig i et landskap der vilter garage, sjelfull soul, møkkete blues og råskåren rock'n'roll er grunnmuren, denne gangen også med et følsomt nikk i retningen til frontfigur Henry Johnsens andre band, folkpop-influerte og ganske så suverene The Northern Lies. Ta med en dæsj skeiv og varm country, så skulle det meste av det musikalske byggverket være nevnt. Et byggverk der låtmaterialet føles tanken sterkere i 2012 enn i 2008.

Henry Johnsens stemme er fremdeles bandets fremste signatur, en signatur som tar overgangen fra følsom desperasjon til primale skrik på strålende vis. For å snu alt på hodet og begynne i feil ende - som sist har The Considerate Lovers lagt platas høydepunkt til slutt. For fire år siden het låten I Went Looking, i år er det den utsøkte rennesteinsballaden Under The City Lights som aller best viser nivået på både Johnsen og resten av bandet.

Og her er flere godbiter. Sweet Lucile og I Love the Way The Devil Sets Me on The Fire er begge bråkete og medrivende garasjeutblåsinger, best er dog bandet når tempoet roes ned og vokalisten viser sitt følsomme register. Et godt eksempel er skivens nest beste spor, Dark & Emty Highway, som med vibber fra den blåeste utgaven av Madrugada og feminin vokalhjelp, viser fram den episke siden av bandet. Nevnes må også slentrende Downtown Blues, som med lette popsteg puster liv i albumet som fargekontrast til mye av den gråblåsvarte noiren som ellers regjerer.

Som låtskriver viser Henry Johnsen at han behersker faget. Nå er det langt i fra grensesprengende poesi vi snakker om. Like fullt låter det troverdig i møte med musikken, der et knippe gjester fra Ishavsbyens musikkmiljø er med på å krydre det gitartunge uttrykket til The Considerate Lovers. Et uttrykk med ekko fra klipper som Reigning Sound og The Gun Club, og selvsagt også mange av de beste norske mollstemte banda de siste 10 åra.

The Considerate Lovers ble startet så langt tilbake som i 2004, og har lenge vært et av Ishavsbyens beste rock'n'roll-kort, uten at så alt for mange har fått dette med seg. Med Young & True burde tiden være inne for at flere oppdager kvintetten. Om et par uker spiller bandet på Buktafestivalen, da i en nedstrippet utgave. All grunn til å glede seg.

Fargen på vinylen er forøvrig rosa. Porno for tilhengere av det suverent flotteste musikkformatet, i alle fall for noen av oss!