cover

The Headphone Masterpiece

Cody ChesnuTT

2 x CD (2002) - Ready Set Go / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Soul / Funk / Hip-Hop / R'n'B

Spor:
Magic in a Mortal Minute
With Me in Mind
Upstarts in a Blowout
Boylife in America
Bitch, I'm Broke
Serve This Royalty
The Seed
Enough of Nothing
Setting the System
The Most Beautiful Shame
Smoke and Love
Michelle
No One Will
Batman vs. Blackman
Up in the Treehouse
Can't Get No Betta'
She's Still Here
Can We Teach Each Other
The World Is Coming to My Party
Brother With an Ego
War Between the Sexes
The Make Up
Out of Nowhere


Family on Blast
My Women, My Guitars
Somebody's Parent
When I Find Time
Eric Burdon
Juicin' the Dark
On a Joyride
Daylight
So Much Beauty in the Subconscious
Daddy's Baby
If We Don't Disagree
Looking Good in Leather
6 Seconds

Referanser:
Lenny Kravitz
OutKast
Raphael Saadiq
The Temptations
Prince
Marvin Gaye
Terence Trent d'Arby

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


The Black Anthology!

Cody ChesnuTT byr på et hjemmelaget, spraglete, dobbelt 'black album' som flyter over av sweet soul music!

Mannen som kaller seg Cody ChestnuTT forlot A4-jobben i 1992 for å satse på musikk. Han hadde spilt gitar allerede som unge på midten av 70-tallet, men fant nå endelig ut at han kunne bruke gutterommet som studio, omdøpt til Sonic Promiseland. Han har også gjort produksjonsjobber for alternativ-rappere The Roots (Phrenology) og soundtracket Gridlock'd.

Omtrent 10 år har det tatt å sette sammen gjør-det-sjølv debut-albumet The Headphone Masterpiece, en spraglete blanding Ghetto-funk småbiter fra Atlanta. Hele 36 spor er det her, spredt over to cder med masse båndsus og røffe klipp. Det som er mest imponerende er Codys instinkt for gode melodier og at han behersker så mange forskjellige stilarter. I løpet av et par timer er vi innom de fleste former for mørkhudet amerikansk musikk som har eksistert siden 1965, fra myke soulballader til obskøn gangster-rap og fra funk til hip-hop. Det blir en svart utgave av Beatles' White Album i mye større grad enn OutKast (hvor denne sammenligningen har blitt brukt), dette er et uferdig produkt som gir innblikk i en stadig pågående arbeidsprosess.

Magic in a Mortal Minute er kun 30 sekunder av en lovende soulballade som søles bort i latter. Slik starter det og slik fortsetter Cody å slenge fra seg perler uten å bry seg med det. Upstarts in a Blowout høres nesten ut som Love eller Beatles med et fengende gitar-riff, psykedeliske effekter og en umiddelbart fengende melodi. Up In The Treehouse og She's Still Here følger denne linjen videre og høres ut som det beste av Calefornisk solskinns-pop kombinert med soul.

Boylife In America blander fjærlett Motown-melodikk med 90-talls hip-hop med effektivt resultat. Her er det kun sang, akustisk gitar og rytmeboks. Noen ganger holder visst det i massevis! På Bitch, I'm Broke er det tid for å slenge litt med leppa i verste eller beste gangster-rap stil, alt etter som hvordan du ser det. På Serve This Royality og The Make Up blir Cody plutselig til Marvin Gaye og viser sitt sangmessige stortalent (andre steder synger han falskt, men driter i det!). Batman er på andre siden den beste Prince-etterligningen jeg kan huske å ha hørt, synd den varer bare et minutt. På Smoke And Love han så vidt innom reggae, mens Can't Get No Betta' viser slektskap med Norman Whitfields Temptations-produksjoner fra rundt 1970. Pokker så mye Cody har lært seg! På The World Is Coming To My Party bruker han bånntung synth-bass vanligvis hjemmehørende i electro-pop og får soul-musikk ut av det også. På de mykeste balladene høres han nesten ut som Paddy McAloon, det gjelder for eksempel på Daddy's Baby. Det eneste jeg ikke liker, er når adrenalinet tar fullstendig overhånd og Cody lager sanger om tissen sin (My Women, My Guitars og Brother With An Ego).

Dagboka til Cody er det likevel verdt å lytte til. Spor som Look Good In Leather og The Seed burde har allment hit-potensiale hos folk som liker Terence Trent D'Arby og Lenny Kravitz hvis det ble polert litt. På The Headphone Masterpiece er det masse hjemmesnekra råmateriale fra en mann som kan komme til å gjøre det stort!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.