Eva
V-Twin

Son of Evil Reindeer - The Reindeer Section (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sofa. Te. Mørke høstkvelder.

Kreative folk fra Glasgow beviser at hobbyprosjekter ikke er til å kimse av.

På 80- og 90-tallet gikk det nærmest inflasjon i å danne supergrupper som hobbyprosjekter blant feterte artister. Den mest kjente av disse gruppene var Traveling Willburys med Tom Petty, Roy Orbison, etc. Nå har den skotske undergrunnsscenen fått sin egen supergruppe: The Reindeer Section.

The Reindeer Section består av folk fra kjente og mindre kjente Glasgow-band som Arab Strap, Belle & Sebastian, Eva, Mogwai, Astrid, Snow Patrol, V-Twin og Mull Historical Society. Disse skulle strengt tatt oppsummere og inkludere noen av de mest interessante og kreative artistene som kom fra de britiske øyene i siste halvdel av nittiårene.

Skotsk rock har i de seneste årene utmerket seg særlig gjennom to retninger representert ved to særdeles vitale plateselskaper: På den ene siden har selskapet Chemikal Underground vært ganske nyvinnende med artister som Mogwai og Arab Strap, og på den andre siden har Jeepster omfavnet den mer klassiske og naive popen med artister som Belle & Sebastian og Snow Patrol. Etter hva jeg kan skjønne av heftet i CDen er det Gary Lightbody fra Snow Patrol som primært er hjernen bak innholdet på Y'all Get Scared Now, Ya Hear!

The Reindeer Section ligger ved første lytting nærmest opp til Jeepster-tradisjonen, som for så vidt ikke er overraskende ettersom Gary Lightbodys Snow Patrol gir ut sine plater på dette selskapet. Allikevel skjønner man at The Reindeer Section også har hentet inspirasjon fra den andre musikalske leiren. Man vil også, hvis man hører litt etter, finne elementer fra særlig Mogwai. Albumet starter med et knippe nedstemte og nærmest funderende poplåter. Dette viser seg også å være hovedretningen på platen, selv om et par av låtene mot slutten trøkker litt mer til.

På tross av mengden artister som deltar på denne platen er de fleste låtene forsiktig og delikat instrumentert. Dette skyldes i første rekke at mange av medlemmene i The Reindeer Section bare deltar på et par av låtene, men jeg mistenker også Gary Lightbody for å bevisst ha vært forsiktig med instrumenteringen nettopp for å få fram sine vare stemninger. I et hobbyprosjekt som The Reindeer Section ville det ikke vært overraskende om alle medlemmene skulle være overkreative og med på alt hele tiden, og at man gjennom det ville fått et kaotisk resultat. Det er altså ikke tilfellet her. Melodiene er luftige, skjøre og stramt regissert. Også på de røffere låtene på slutten av platen hører man at det ligger en stram regi bak. De vokale prestasjonene er det i hovedsak Gary Lightbody og Jenny Reeve som står bak. Gary Lightbody har en tilbakelent og behagelig stemme som ofte kan minne om Sebadoh og Folk Implosions Lou Barlow. Sammen med Jenny Reeve skaper han mange flotte harmonier, noe som også er et av de fremste kjennemerkene for denne platen.

Y'all Get Scared Now, Ya Hear! er en plate som egner seg godt når man sitter hjemme med en kopp te på mørke høstkvelder. Den hensetter i alle fall meg i en rolig og behagelig stemning. Det er egentlig flott å bare kikke ut av vinduet og la tankene fly når denne platen står på. The Reindeer Section står ikke noe tilbake for noen av bandene de egentlig springer ut av, og jeg håper at dette viser seg å bli mer enn en engangsforeteelse.