What's After?
Quiet As Kept
Family Ties (remix)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Overskuddsfenomen iblandet kjent og ukjent

En samlinglåter i kategorien B-vare er vel ingen måte å feire et bra plateselskap på?

Dante Ross, sjef for Stimulated Records, feirer seg selv og selskapet etter 10 år. Stimulated Vol 1. er en rap/hip hop samler med fuggel og fisk av kjente og ukjente rapartister. De La Soul, Everlast, B Real (Cypress Hill) og Xibit skulle være kjent for de mange, men her finnes for meg en del helt ukjente rappere. Bakgrunnen for å sette sammen samleren er ifølge Ross selv å vise gjennomsnittet av rappere selskapet har i stallen, og feire hip hop-musikken i seg selv.

Ross selv mener at artistene som presenteres er i old school "B-boy" stil, à la Krs-One og Rakim. Det har han nok veldig så rett i, her er lite flørting med andre stilarter som R'n'B og pop (bortsett fra stadig glattere De La Soul, selvfølgelig). De klare høydepunktene jeg klarer å finne her, er nevnte De La Soul som sammen med Supa Dav West gjør Speed Limit. En ganske så klassisk De La Soul-låt, med en sample hengende i bakgrunnen hele låten i gjennom. Ellers er Everlast og B Reals (begge ex-Cypress Hill) Laugh Now en ganske så barsk affære. Resten av Stimulated Vol.1 er svært så ujevn, og den snikende følelsen som kommer etter hvert, er at dette er litt i "oppsop"-genren. Ikke fullt så flatterende låtvalg for artister som klarer å levere sterkere saker, og fra andre artister som ikke får en helt så heldig "debut" på denne måten. Noe av det svakere finnes i Get Your Drink On med Tha Liks (Tha Alkoholics) med N'Dea Davenport og Camp Lo som gjør All The Same sammen med Jimmy Cozier. Begge litt for glatte og uinteressante spor som fremst fungerer som fyllmasse.

Da det for tiden kommer ganske så mange gode hip-hop studioalbum, blir dette derfor litt "poenget som forsvant", da det finnes mye annet å skrive hjem om. Pluss gis til at man får levert hele 19 låter og oppdager noen nye navn, men det blir plagsomt å spille igjennom hele Stimulated Vol.1 i lengden. Etter hvert begynner de svake låtene å irritere og skiva som helhet går relativt raskt i glemmeboka.