Rhapsody
Thyrfing
Bal-Sagoth

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lovende rabalder

En debutskive som så absolutt fortjener livets rett fra atmosfæriske mørkemenn.

Bal-Sagoth er etter min mening et pokker så bra band. Etter å ha gitt debuten til finske Turisas noen runder i CD-spilleren føler jeg meg rimelig sikker på at det er flere der ute som er av denne oppfatningen. Denne gjengen fra de tusen sjøers land er nemlig på ingen måte redd for å "låne" en god idé eller to fra nevnte Bal-Sagoth. Men så lenge sluttresultatet blir et såpass variert og interessant debutalbum som Battle Metal, har i hvert fall ikke jeg så mange innsigelser å komme med.

Det hele begynner veldig lovende med en pompøs instrumental som fungerer ypperlig som intro, før As Torches Rise sørger for en skikkelig pangstart. Med doble basstrommer, en utsøkt melodi og et herlig driv er denne låta rett og slett en ordentlig lekkerbisken. Tittelsporet roer så det hele litt ned igjen, og det males noen vakre middelalderske stemninger hvor referansene til folkemusikk kommer klart frem. Det hele låter både bombastisk og mektig, og spesielt lar jeg meg imponere i de partiene hvor raspevokalen river som verst.

Like imponert er jeg på ingen måte over den rene vokalen, som til tider høres både falsk og uinspirert ut. Siden bandet bruker ren vokal i relativt stor utstrekning er dette et voksende irritasjonsmoment utover på albumet. I tillegg finnes det også noen snodige bidrag på denne skiva som jeg har vanskelig for å bli klok på; Sahti-Waari er en instrumental polka-metall låt, og det påfølgende sporet består kun av en fortellerstemme som bruker over tre minutter på å gjøre seg ferdig...

Finnene har kreert et tidvis komplekst verk med Battle Metal, og ikke overraskende vokser det frem nye detaljer for hver gjennomlytting. Produksjonen er hentet rett fra øverste hylle - kanskje kommer ikke dette som noe sjokk siden det er Terje Refsnes som har tatt seg av den delen i sitt velrennomerte Soundsuite Studio. Sjangermessig må vel bandet kunne sies å passe inn i pagan-metal bolken, men siden Battle Metal innehar så mange soundtrackbaserte elementer samtidig som det er spekket med snop fra både vikingmetall og folkemusikk har Turisas uansett ingen problemer med å skille seg ut fra den gemene hop.

Dersom en blanding av Bal-Sagoth og Finntroll med en dose Thyrfing høres ut som noe du kunne tenke deg i tekoppen din, kan du trygt sjekke ut denne skiva. Battle Metal er nemlig blitt et meget spennende debutalbum, og hadde bare kvaliteten på låtmaterialet vært litt mindre ujevn hadde finnene fått med seg enda et poeng. Her er det bare å glede seg til fortsettelsen, for neste gang kan det fort komme til å smelle for alvor.