Drive-By Truckers
Waco Brothers

See Rock City - The Shiners (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Djevelens BBQ

Erkeamerikansk musikk tolket og fremført av en gjeng sørstatspatrioter - og Balzac the Jaws Of Death.

The Shiners er for meg et ukjent amerikansk band. Bandet har mer enn en fot i country og flere tær i rocken. Det består hovedsakelig av parene Freed (Wes og Jyl på vokal) og Douglas (Steve og Teresa på strenger). De og de andre medlemmene har bakgrunn fra en rekke mindre americana-band. Det mest oppsiktsvekkende med karrierene deres så langt er at gitarist Steve Douglas har en fortid i splattermetal-gudene Gwar. Douglas var nemlig gitaristen med et av tidenes mest hysterisk morsomme artistnavn, Balzac the Jaws Of Death. I tillegg bidrar Paul Watson, som også har hjulpet til på noen Sparklehorse-album.

Med bakgrunn i tradisjonell amerikansk musikk og oppvekst på brunt brennevin har de klart å lage et album med passe doser rølp og tristesse. The Shiners spiller med stor innlevelse og troverdighet. Ikke alle låtene holder samme nivå, men skiva har en helhet som gjør at den egner til å spille i ett, gjerne under et hvilket som helst fuktig barbequeparty i solnedgangen som et eller annet sted på sørøst-kysten.

Wes Freed har en stemme som er skeiv nok til at det blir smått sjarmerende. Bak ligger Jyls stemme som et ekko. Ellers rir bandet av gårde på sine stemte gitarer. Bonnie Blue er humørfylt og frisk. Det er som oftest mer rock'n'roll enn melankoli. Skiva er nok innspilt slik at den minner mye om hvordan bandet låter live. Her går spilleglede foran glatt produksjon og flinkismentalitet.

Friskest låter det i de raskeste låtene, hvor de virkelig får til sin rodeorock, som Night Owl og The Bridge er gode eksempler på. På Crow Holler graver de mer i sumpen og klarer delvis å skape en mystisk stemning. Andre låter, som We Won't Break The Circle og Plowman's Song er helt grei country. Devil's X er visstnok en slags hyllest til et serveringssted. Om dette stedet virkelig eksisterer eller er en slags ønskested veit jeg ikke.

The Shiners har ikke klart å holde seg unna å legge til ei gjemt bonuslåt. En pro-søstats-låt sunget med innlevelse og kontrollert sinne. Ingen grunn til å ikke tro på nordstatshatet og frihetstrangen her. Er du komfortabel med sørstatsflag og rednecks med hatt kan dette være en god investering.